Teleskopbillede

Der skal mange teleskoper til at farvelægge en galakse

Når et teleskop tager et billede af en supernova eller en galakse, er det ikke farvestrålende billeder, vi kender. Billederne består i virkeligheden af flere dele fra flere teleskoper, som skal lægges sammen for at blive til de flotte kunstværker.

27. november 2014 af Malene Breusch Hansen

Du har garanteret set dem mange gange – de imponerende, farvestrålende billeder fra det ydre rum af andre galakser, gamle supernovaer eller funklende stjernehobe.

Men de fantastiske billeder taget af avancerede rumteleskoper er ikke født som små kunstværker – de er sammensat af flere billeder fra forskellige teleskoper med hver deres speciale. Når de tager billeder af samme rumobjekt og billederne arbejdes sammen, får de flere bølgelængder af lys med, end det enkelte teleskop alene kan overkomme.

Ikke ét teleskop, men fire, skaber galaksebilleder

Et eksempel er billedet af galaksen med navnet NGC 4258; en galakse, som minder om Mælkevejen, men som ligger 23 millioner lysår væk.

Det færdige billede af galaksen bliver sammensat af observationer fra fire forskellige teleskoper:

Teleskop 1: Chandra X-ray Observatory

NASA's rumteleskop Chandra X-ray får blålige røntgenobservationer hjem fra sit kredsløb om Jorden:

Teleskop 2: Spitzer Space Telescope

Rumteleskopet Spitzer Space Telescope har fra sin bane om Solen optaget disse infrarøde data fra NGC 4258:

Teleskop 3: Karl Jansky Very Large Array

Radiodata fra galaksen opfanget af Karl Jansky Very Large Array i New Mexico, USA, ses her med lilla:

Teleskop 4: Hubble Space Telescope

Fra rummet har NASA's Hubble Space Telescope opfanget disse optiske lysdata fra NGC 4258:

Slutresultat: En flerdimensionel galakse

Hver især giver billederne ikke det imponerende indtryk, som er kendt fra rumteleskopbilleder, men når alle fire med hver deres data og observationer lægges oven på hinanden, opstår det det smukke galaksebillede:

Hvordan virker et teleskop?

Bliv klogere på, hvordan de højteknologiske teleskoper optager de mange data, der til sidste bliver til enestående galaksebilleder: