E-ELT

Verdens største teleskop skal bygges i Chile

Teleskopet E-ELT skal studere universets fjerneste stjerner og planeter.

12. august 2010

Et nyt, gigantisk teleskop skal opføres i Chile. Teleskopet med navnet European Extremely Large Telescope – forkortet E-ELT – får plads på en bjergtop midt i Atacama-ørkenen. Det har den europæiske astronomiorganisation ESO, der står bag projektet, besluttet.

Teleskopets hovedspejl bliver hele 42 meter i diameter, og dermed bliver E-ELT det suverænt største optiske teleskop i verden. Det vil koste ca. syv milliarder kroner og tage syv år at bygge teleskopet, der forhåbentlig kan stå klar i 2018. Hovedspejlet skal konstrueres af 984 mindre, sekskantede spejle, der hver vil måle 1,4 meter på den længste led, så det samlede spejlareal bliver godt 1300 m2. Spejlet skal være så stort, fordi det skal kunne indsamle så meget af det svage lys fra fjerne himmellegemer som overhovedet muligt. E-ELT vil være 15 gange kraftigere end de bedste teleskoper, der findes i dag, og det kæmpestore øje mod himlen vil kunne opfange 100 millioner gange mere lys, end det menneskelige øje er i stand til at opfatte.

Teleskopet vil både fange synligt lys og infrarød stråling, og det sidste er vigtigt, når det handler om at observere de allerfjerneste objekter. På grund af universets stadige udvidelse er det nemlig sådan, at de fjerneste stjerner bevæger sig hurtigst væk fra Jorden. Derfor bliver bølgelængden af lyset fra dem forskudt mod det infrarøde område. Uden infrarøde kameraer ville teleskopet altså ikke kunne se de himmellegemer, der er længst væk og dermed opstod tidligst i universets historie.

Ud over de fjerneste stjerner og galakser regner astronomerne med at kunne observere planeter, der ligner Jorden, men som kredser om fjerne stjerner. Data fra teleskopet vil også gøre os klogere på nogle af de største videnskabelige mysterier, nemlig hvad mørkt stof og mørk energi er for noget.