I Virgohoben finder du ­Markarians kæde, som er en stribe af galakser.

© NASA/ESA/ESO/NAOJ/G. Paglioli

Tusinder af galakser vrimler frem på himlen

Hvis du bevæger dig ud i mørket med det rette udstyr, åbenbarer mere end 2000 spektakulære galakser sig på nattehimlen.

12. april 2018 af Redaktionen

Stjernebilledet Jomfruen står højt på himlen i april, og det giver dig ­mulighed for at opleve en endeløs række af galakser på nattehimlen.

I stjernebilledet gemmer Virgo­hoben sig: En galaksehob med op mod 2000 galakser, og under de rette forhold kan du se dem med et lille teleskop.

Ved ­første øjekast ligner galakserne svagt lysende stjerner, men hvis du kigger i et teleskop, kan du fornemme, at de både er runde, elliptiske og irregulære.

Deres svage lys skyldes, at du kigger på det samlede lys fra milliarder af fjerne ­stjerner i andre
galakser i stedet for de ­lysstærke i Mælkevejen, du normalt ser.

Fra den 14. april og måneden ud er det bedste tidspunkt at se galakserne. ­Omkring klokken 23 er Solen gået ned, og skumringslyset er forsvundet, mens Månen endnu ikke er stået op med sit ­kraftige og forstyrrende lys.

Sådan gør du

Brug en stjerneapp til at spore dig ind på hoben. Søg efter ­galaksen Messier 86 (M86) i eksempelvis Star Walk 2. ­Galaksen ligger i Virgohoben.

Med et lille teleskop kan du se en stor del af de stærkest ­lysende galakser. Et kraftigere teleskop gør det muligt at se dem, der lyser svagere.

Placer et kamera med en 200-mm-tele­linse på dit teleskop. Udnyt motorstyringen, og fotografer ­galakserne med en lukkertid på 10-30 sekunder.

Gå på opdagelse i Universet

Foråret er spækket med astronomiske oplevelser, som du kan opleve med en kraftig kikkert. Hvis du vil opleve dem kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Orion og se den røde supergigant Betelgeuse senere i år – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.