Universet er fladt

Billede af kosmisk stråling afgør århundreders diskussion

1. september 2009

Nu har astronomerne fået et detaljeret billede af universet, som det så ud, da det var kun 300.000 år gammelt – millioner af år før de første galakser og stjerner var dannet. De nye målinger tyder på, at universet er – hvad astronomerne kalder – fladt. Det er to forskellige forskerhold, Boomerang og Maxima, som står bag målingerne. Fælles for dem er, at de har sendt en ballon op i 40 kilometers højde, hvor luften er så tynd, at atmosfæren næsten ikke har påvirket målingerne. Ballonerne svævede i henholdsvis 10 og én dag. Ved hjælp af et teleskop målte de den infrarøde stråling fra det meget unge univers. Strålingen ses i den svage baggrundsstråling, som findes overalt i universet og kommer til os fra alle retninger. Forskerholdene er uafhængigt af hinanden kommet frem til, at det helt unge univers havde en form for struktur, som viser sig ved ganske små temperaturvariationer på under 0,0001 grader i baggrundsstrålingen. Ved at sammenligne målingerne med teoretiske modeller viser det sig, at de passer med et fladt univers. Målingerne stemmer også overens med astronomernes teori om, at universet primært består af det usynlige, såkaldte mørke stof. Stoffet påvirker alt omkring sig med sin tyngdekraft, men hvad det er, ved vi ikke. Astronomerne fortolker den nye erkendelse om et fladt univers på flere måder. Men en konklusion, de er enige om, er, at universet aldrig vil holde op med at udvide sig. Vi har altså en fremtid, der strækker sig ud i evigheden. Og set i det perspektiv er det nuværende univers med lysende stjerner kun begyndelsen.