Unverset udefra pix  DK

Universet set udefra

Har universet form som en badering, en fodbold eller måske en vuvuzela? Matematikere vil nu forsøge at vise os universet, som vi aldrig kommer til at se det. Download hele artiklen.

19. april 2012

En særlig gren af videnskaben forsøger i disse år at komme nærmere et svar på, hvordan universet ville se ud, hvis vi så på det udefra. De forskere, der studerer universets form og størrelse, er først og fremmest matematikere, der bruger en gren af matematikken kaldet topologi.

Den topologiske beskrivelse af universet er meget abstrakt. Ambitionen er at beskrive dets form som en geometrisk figur. Og med matematikkens hjælp er dette faktisk Indblik muligt, selvom vi naturligvis reelt ingen mulighed har for at forlade vores univers og se det udefra.

Har universet form som en badering, en fodbold eller måske en vuvuzela? Klik på download-knappen ovenfor og få hele artiklen fra bladet gratis. Du kan også gå på opdagelse i video og grafik i temaet ved at klikke i spalten til højre.