Marsian meteroit

Er livet opstået flere steder?

Hvis livet er en naturlig følge af naturlovene, er det mærkeligt, at vi ikke har fundet tegn på det andre steder. Og hvis der er intelligensvæsner i universet, hvorfor hører vi så ikke fra dem?

13. februar 2012

Hvad ved vi?

Forskerne er tvunget til at gå ud fra livet på Jorden, når de skal vurdere muligheden for, at det er opstået andre steder. Og her giver planetens lange historie os to vigtige spor: Livet opstod, kort tid efter at Jorden var blevet beboelig. Og det varede længe, før der kom andet end encellede organismer til. Det kunne tyde på, at livet opstår relativt nemt, men at springet til flere celler ikke er let.

Skelner mellem en- og flercellet liv

Derfor skal man nok skelne mellem en- og flercellet liv. Vi ved, at nogle mikroorganismer kaldet ekstremofiler kan tåle de mest utrolige forhold. Mange jordiske ekstremofiler kunne godt trives på Mars, i Venus’ atmosfære eller på Jupiters måner. Hvis de eksisterer, skal vi nok finde dem, efterhånden som Solsystemet bliver udforsket.

Højerestående organismer ligger det lidt tungere med. Erfaringen fra Jorden er, at dyr og planter slet ikke kan tåle de ekstreme forhold, som mikroorganismer kan. Skal vi søge efter højerestående liv, er det nok mest logisk at lede efter planeter, hvis klima ligner Jordens – og det betyder, at vi skal uden for Solsystemet til de mange exoplaneter, som findes overalt i Mælkevejen. Men det er selvsagt vanskeligt med nutidens teknologi.

Ingen beskeder fra rumvæsner

Samtidig kan vi naturligvis lytte efter beskeder fra rumvæsner. Det har vi gjort i 50 år, men foreløbig uden resultat. Selv om 50 år i denne forbindelse er kort tid, er der faktisk et paradoks her: Hvis der findes andre intelligensvæsner derude, må nogle af dem være mange millioner år forud for os.

De har haft rigelig tid til at udforske hele Mælkevejen og måske kolonisere hver eneste beboelig planet. Dermed burde det ikke være svært at finde spor efter dem. At vi ikke har gjort det, har fået nogle forskere til at mene, at vi faktisk er alene.

Kan vi få et svar?

Med hensyn til liv i Solsystemet er det et spørgsmål om relativt kort tid, før vi har en afklaring.

Går vi uden for Solsystemet, bliver det meget sværere. Måske kan vi med fremtidig teknik finde spor af liv på exoplaneter ved at analysere atmosfæren. Og så er der jo altid muligheden for, at E.T. pludselig dukker op af sig selv.