Flogiston theory

Er naturlovene tilfældige?

Mange fysikere har beregnet, at selv små ændringer i naturlovene ville gøre liv umuligt. Det ser med andre ord ud, som om universet er finjusteret til eksistensen af liv. Er det rigtigt, er lovene måske ikke tilfældige.

13. februar 2012

Hvad ved vi?

I realiteten står videnskaben næsten på bar bund her. Logisk set er der tre mulige løsninger på problemet:

Den første er, at universet har et formål og derfor er skabt på en bestemt måde. Det er et religiøst synspunkt, som ligger uden for videnskabens domæne.

Den anden er, at man måske slet ikke kan tage en enkelt naturlov og ændre den, da det vil have konsekvenser andre steder. Hvis naturlovene hænger sammen, vil et univers med andre love og naturkonstanter måske også være egnet for liv.

Den tredje mulighed er, at der eksisterer et meget stort antal universer – strengteorien siger 10.500 – med hver deres naturlove. I så fald er det ikke så mærkeligt, at der kan opstå liv i nogle få af dem.

Kan vi få et svar?

Selv hvis det skulle lykkes at opstille en teori for alting, vil den næppe løse problemet. Det er derfor tvivlsomt, om der kan gives et svar med den videnskab, vi kender i dag eller kan forudse vil opstå.