Astronaut and black hole

Kan noget forlade et sort hul?

Astronomerne regner i dag med, at universet er fyldt med sorte huller. Men hvad sker der, når et sort hul er skabt? Er det en envejsproces, hvor stof og information forsvinder for altid, eller kan forløbet også gå den anden vej?

Hvad ved vi?

Sorte huller er en direkte konsekvens af Einsteins relativitetsteori. Teorien beskriver et sort hul meget simpelt ved at indføre en begivenhedshorisont, der skærmer hullets indre fra det omgivende univers. I midten findes en singularitet, hvor al masse er samlet i ét punkt uden udstrækning. Alt, hvad der kommer inden for begivenhedshorisonten, forsvinder for altid fra vores univers.

Men den britiske fysiker Stephen Hawking viste allerede i 1974, at kvantemekanikken tillader stråling at undslippe fra begivenhedshorisonten. Denne stråling, kaldet hawkingstrålingen, vil føre til en meget langsom fordampning af et sort hul. Men det er stadig et uløst problem, om strålingen også gør det muligt at hente information ud fra et sort hul. Ifølge kvantemekanikken kan information nemlig ikke bare forsvinde.

Singulariteten i midten kan heller ikke forenes med kvantemekanikken, så sorte huller er formentlig langt mere komplicerede, end det fremgår af relativitetsteorien.

Kan vi få et svar?

De nærmeste sorte huller ligger tusinder af lysår væk, og hawkingstrålingen er alt for svag til at kunne observeres på den afstand. Derfor bliver det meget svært at studere sorte hullers egenskaber i praksis.