Medicinsk teknologi

Dine øjne afslører, om du får alzheimer

Forskerne har opdaget en ny måde at spotte alzheimer, længe inden sygdommen bryder ud. Og metoden kan snart bane vejen for nye effektive behandlinger.

NYHEDSBREV

Fordi du er født nysgerrig!

Vi giver dig noget at tænke over – leveret i din indbakke hver dag.

Einstein
Teknologi

Ingeniører vrider Jorden for drikkevand

Visne planter, kvælende støvskyer og vandrør, som runger hult. En tredjedel af klodens befolkning har problemer med at skaffe rent drikkevand, men nu skal membraner og mirakelpulver atter få dråberne til at flyde.

Sandheden om klimaet

80% af sneen på Kilimanjaros top er smeltet væk de sidste 100 år. Næsten en tredjedel af Jorden risikerer at blive ramt af tørke, hvis temperaturen fortsætter sin himmelflugt i dette århundrede. Og op mod 200 millioner mennesker kan blive tvunget på flugt. Tallene er nedslående. Men sandheden er også, at vi har fremtiden i vores egen hule hånd. Ved hjælp af alt fra havvand til kunstig intelligens kan vi bremse udviklingen og udstikke en ny retning for planeten.

NYHEDSBREV

Fordi du er født nysgerrig!

Vi giver dig noget at tænke over – leveret i din indbakke hver dag.

Einstein