Makakaber har stemmebåndet til at tale.

Abers stemmebånd er bygget til at tale

En undersøgelse viser, at aber er udstyret med alle redskaberne til at udtale lyde, som er afgørende for at tale menneskesprog. Hjernen er dog stadig for primitiv til at udnytte det.

17. januar 2018 af Jakob Mikael Espersen

"Will you marry me."

Det virker næsten utænkeligt, at aber pludselig skulle kunne spørge dyrepassere eller besøgende i junglen om et giftermål.

Men i en nylig undersøgelse har amerikanske forskere vist, at aber faktisk er udstyret med et stemmebånd, der kan levere de magiske ord.

TRYK OG HØR, hvordan aben ville tale, hvis den havde hjernen til det.

Copyright Tecumseh Fitch/University of Vienna

I undersøgelsen tog forskerne røntgenbilleder af makakaben Emiliano, mens den spiste, gabte, fremstammede lyde og smaskede.

Ved at sammenligne 99 forskellige bevægelser i Emilianos stemmebånd med røntgenbilleder af menneskers stemmebånd har forskerne vist, at aber har vokal fleksibilitet til at producere de samme lyde, som bliver brugt i fx det engelske sprog.

Fordyb dig i hver eneste detalje af vores fantastiske univers med et abonnement på Illustreret Videnskab

For at finde frem til Emilianos stemme lagde forskerne skanningsresultaterne ind i et stemmesimulerende computerprogram.

Hjernen begrænser aben

Evolutionsforskeren Charles Darwin mente, at abernes primitive hjerne stoppede dem fra at tale.

Over årene er opfattelsen blandt sprog- og evolutionsforskere skiftet til, at dårlig fleksibilitet i læber, tunge og strubehoved er skyld i manglen på sprog.

Men som Emilianos stemmeorganer viser, er det såkaldte vokalrum i aber nærmest identisk med et menneskets og rustet til at udtale ord med komplicerede vokaler som A, E, I, O og U.

Ifølge forskerne havde Darwin derfor ret i sin teori: Abernes begrænsning ligger i hjernen, som i modsætning til menneskers, ikke har udviklet evnen til at kontrollere stemmebåndet.