Abe menneske
Med tid og gunstige forhold ville aber i teorien kunne blive lige så intelligente som mennesker.
© 20TH CENTURY FOX
Dyr - Aber

Kan aber udvikle sig til mennesker?

Hvis chimpansernes gener er 99 procent identiske med vores, kan aberne så udvikle sig til at blive mennesker?

Mange evolutionsbiologer er enige om, at der ikke er noget teoretisk i vejen for, at aber under de rette omstændigheder og med masser af tid til rådighed vil kunne udvikle en intelligens på niveau med eller større end menneskets.

Det er det scenarie, der bl.a. udspiller sig i science fiction-romanen “Abernes planet”, som har været grundlaget for flere filmatiseringer.

Chimpanser og mennesker kan ikke få afkom

Men evolutionsbiologer mener derimod ikke, det er realistisk, at fx chimpanser, som er menneskets nærmeste slægtninge i dyreriget, kan udvikle sig til at blive til mennesker.

For selvom chimpansens dna kun afviger fra menneskets med ca. 1 pct., vil det kræve store ændringer i arvematerialet. Ikke alene skulle selve kropsformen på aberne ændres, så den ligner vores.

Dna'et skulle også være så tæt på vores, at de ville være i stand til at få levedygtigt afkom med mennesker.

Biologer har endnu ikke fundet bevis for, at det nogensinde er sket, at to arter, der er blevet skilt ad evolutionært, er blevet splejset sammen igen.

Evolutionen kan ikke gå baglæns

Hvis vores nærmeste slægtning, chimpansen, skulle udvikle sig til menneske, ville det kræve en række usandsynlige evolutionsmæssige trin.