De små björndjuren klarar temperaturer mellan minus 272 och 150 grader celsius.

© Shutterstock
Dyr

Bjørnedyret bliver Jordens sidste overlever

Når alt andet liv er udraderet fra Jordens overflade, står det mikroskopiske bjørnedyr tilbage som sidst overlevende væsen. Det konkluderer forskere fra Harvard og Oxford i ny undersøgelse.

Det kan overleve 31 år i en dybfryser, boltre sig i kogende vand og drage på flere ugers ubeskyttet rumrejse uden at tage skade af kosmisk stråling.

Bjørnedyret har ry for at være en usædvanligt robust lille skabning, og nu får dets utrolige overlevelsesevne endnu engang forskerne til at tabe kæben.

I en undersøgelse fra blandt andet Harvard har en gruppe astrofysikere netop forsøgt at udrydde det 1 millimeter lange bamselignende væsen med en række teoretiske katastrofer.

Og det har vist sig at være sværere end som så.

Tæt på unedbrydelig

For på trods af den beskedne størrelse og det nuttede udseende, kan selv de værst tænkelige dommedagsscenarier ikke få bugt med det lille, flercellede dyr.

Og det betyder, at det højst sandsynligt bliver det sidste, der lukker og slukker, hvis Jorden nærmer sig enden. Det forklarer blandt andre Rafael Alves Batista, én af forskerne bag undersøgelsen:

”Bjørnedyret er så tæt på at være unedbrydeligt, vi kommer det her på Jorden,” lyder det til phys.org.

Overlever katastrofer

I undersøgelsen sendte han og kollegerne tre katastrofer i retning af Jordens overflade:

Kæmpeasteroider, supernovaer og såkaldte gammaglimt, der er intense udbrud af gammastråling - alt sammen på et teoretisk plan vel at mærke.

Og efter deres matematiske modeller at dømme er det kun Solens død, der kan sende det lille dyr til tælling.

En konklusion, der skaber håb for jagten på liv i rummet.

”Hvis bjørnedyret er Jordens mest hårdføre dyr, hvem ved så, hvad der ellers er derude,” lyder det.