Sort enke

Den sorte enke dræber med overlegen supergift

Hverken krybdyr eller små pattedyr kan føle sig sikre, når den sorte enke er i nærheden. Edderkoppens gift blev udviklet over få generationer, og det har givet arten en evolutionær fordel.

Den sorte enke er 15 gange giftigere end en klapperslange

Den sorte enke var evolutionsmæssigt ganske kort tid om at udvikle sin kraftige gift. Giften har givet edderkoppen et forspring frem for andre arter og gjort den i stand til at dræbe både små krybdyr og pattedyr.

Det viser ny forskning fra University of Massachusetts i USA, hvor forskere har nærstuderet hunedderkoppens gift, som er cirka 15 gange kraftigere end klapperslangens.

Han-edderkopper spiller dødsroulette

Den sorte enke er en af de edderkoppearter, hvor hunnen æder hannen efter parring. Og generelt kræver det en del snuhed og hurtighed at være født som edderkoppe-han. For at befrugte hunnen skal han nå at få hende interesseret, parre sig og slippe væk med livet i behold.