Edderkop giver sine unger mælk

Normalt lever edderkopper af insekter, men nu viser forskning, at en særlig edderkoppeart også producerer mælk til sine unger.

Pattedyr er kendt for, at moderen opfostrer sine unger ved at give dem mælk. Men vi er ikke de eneste.

Kinesiske biologer har opdaget, at en springedderkop ved navn Toxeus magnus udskiller en væske, som dens unger lever af i de første 20 dage af deres liv.

Arten har været kendt siden 1933, men det er først nu, den særlige yngelpleje er blevet opdaget.

Selv når ungerne er begyndt at jage på egen hånd, vender de jævnligt tilbage til reden for at få mælk af moderen.

© Zhanqi Chen et al.

Edderkoppen lever af små insekter som bananfluer, og den opfostrer sine unger i en lille rede, den spinder, fx på undersiden af et blad.

I laboratoriet så forskerne, at hunnen forlader reden for at jage, men at hun ikke tager noget af byttet med hjem til ungerne.

I reden gemmer hun i stedet små mælkelignende dråber fra undersiden af bagkroppen, som ungerne kan indtage. Når ungerne er blevet større, drikker de mælken direkte fra moderen.

Mere protein end i komælk

Forskerne undersøgte mælken nærmere og fandt ud af, at den rummer de samme ingredienser som pattedyrs mælk. En ml indeholder to mg sukker, fem mg fedt og 124 mg protein. Mælken er dermed fire gange så rig på protein som fx komælk.

Forskerne lavede forsøg, som viste, at hvis ungerne ikke har adgang til modermælken, dør de inden for ti dage.

Og endnu mere overraskende viste det sig, at selv når ungerne efter 20 dage begynder at forlade reden for selv at jage, vender de i de følgende tre uger jævnligt tilbage for at få mælk fra moderen.

Det er helt usædvanligt, at edderkopper tolererer hinandens selskab så længe, også selvom de er søskende.

Edderkopper lever generelt livet alene, og forskerne kender kun til 120 arter ud af 48.000, som accepterer selskab fra artsfæller i mere end tre uger.