Fugle

Fugle stammer fra dinosaurerne

Fugle er himlens dinosaurer

Fugle har en helt speciel oprindelse. Man skulle ikke tro det, men verdens fugle nedstammer faktisk fra en art af rovdinosaur kaldt Archosaurus. Forskere har derfor også fundet frem til, at den frygtindgydende T-rex har en proteinstruktur, der er mere lig den hos kyllinger end den hos nulevende øgler. Fugle udviklede sig til deres nuværende form gennem millioner af år. Udviklingen skete gradvist, og startede med tobenet gang. Herefter kom udviklingen af fjer, vinger, næb og kraftig brystmuskulatur som muliggjorde flyvning. En stor anatomisk lighed mellem fugle og dinosaurer findes i hofteskålen. Dinosaurerne udviklede en speciel hofteskål med et hul i, som tillod dem at gå oprejst og være aktive i længere tid end andre reptiler. Den hullede hofteskål er en hjørnesten i klassifikationen af dinosaurer, og nutidens fugle har den stadig i dag. Gå på opdagelse i vores artikelarkiv og læs meget mere om fugle.

Fuglens krop er designet til at flyve

Hvordan flyver fugle?

For at flyve kræver det lav vægt, lav vindmodstand og muligheden for at opnå et løft og sikre fremstød. Fugles kroppe opfylder disse krav ved bl.a. at have vinger, stærke brystmuskler, strømlinede kroppe og lette, hule knogler.

De fleste fugle har kurvede vinger, der sørger for, at luft bevæger sig hurtigere over vingen mens det modsatte gør sig gældende for undersiden, som derfor skaber et løftende tryk på vingerne.

Når fugle først er i luften, bliver flyvningen vedligeholdt en aktiv eller passiv flyvning.

Ved aktiv flyvning bruger fugle brystmusklerne til at vedligeholde flyvningen gennem muskelkraft.

Ved passiv flyvning vinkler fugle deres vinger på en måde, som sørger for konstant løft gennem luftstrømme.

Det er ikke alle fugle, som kan flyve. Enkelte arter som fx strudsen er for tunge til at kunne flyve, da deres brystmuskler ikke er stærke nok.

Mange af de fugle, som ikke kan flyve, stammer fra øer, hvor de ikke har været i fare for rovdyr.

Fugle - Ravne sidder på en træstub

Fugle kan lave værktøjer

Der er omkring 9.000-11.000 forskellige fuglearter i verden og flere af dem udmærker sig ved at have enestående evner.

Rüppells grib er den fugl i verden, der kan flyve højst. Gribbe flyver generelt meget højt for at kunne spotte bytte, men Rüppells grib er blevet observeret i en højde på 11.300 m, hvilket ligger tæt på den højde, de fleste rutefly bruger.

Ravne og krager flyver i langt lavere luftlag. Til gengæld hører de til nogle af dyrerigets mest intelligente skabninger. Ravne kan fx lave værktøjer og løse komplekse problemer. Deres hjerner er da også nogle af de største i fugleriget.

En anden usædvanlig fugl er papegøjen. Den gennemsnitlige levetid for en ara-papegøje er ca. 50 år, men de kan blive helt op til 90 år gamle. Udover deres alder er papegøjer kendt for deres tale og efterligninger af de menneskelige sprog.

Verdens største fugl er strudsen med en højde på 2,10 m og en kampvægt på omkring 156 kg. I den modsatte ende er bikolibrien som verdens mindste fugl. Hunnerne er de “største” af bikolibrierne og har en gennemsnitlig vægt på 2,6 g og en længde på omkring 6 cm.