Tukan

Hvorfor er tukanens næb så stort?

Tukanens næb er flot, men virker også nærmest komisk stort i forhold til fuglens krop. Hvad er fordelen ved det store næb?

I forhold til kroppens størrelse har kæmpetukanen verdens længste næb – det udgør omkring en tredjedel af fuglens længde.

Næbbet ser tungt og klodset ud, men faktisk bidrager det kun med fem procent af fuglens vægt på ca. 680 gram.

Det specielle næb giver tukanen flere fordele. Når fuglen klatrer rundt i træerne efter føde, kan den plukke bær og frugter ude på tynde grene, som den ellers ikke ville kunne nå. Desuden har undersøgelser vist, at næbbet virker som klimaanlæg.

Når temperaturen bliver for høj i den sydamerikanske regnskov, køler tukanen sig ned ved at øge blodgennemstrømningen i det netværk af blodårer, som gennemtrænger næbbet.

Og når temperaturen i omgivelserne falder, holder tukanen på varmen ved at beholde blodet inde i kroppen.

Biologerne mener desuden, at tukanen har fået sit store næb ved seksuel udvælgelse. Næbbet signalerer styrke og virker attraktivt på mager, og derfor er det særlige træk blevet forstærket gennem evolutionen.