Dyr - Hajer

3 grunde til at elske hajer

Hajer er kendt for at være glubske og æde alt omkring sig. Men i virkeligheden burde du takke hajerne. Her får du 3 grunde til hvorfor.

1. Hajer kan få dine sår til at hele hurtigere

Hajer har et virkelig godt immunforsvar. Ligesom mennesker har hajer såkaldte antistoffer i blodet, men deres er mindre og meget stabile.

Det betyder, at antistofferne kan binde sig meget effektivt til antigener fra fx kræftceller, hvis forskerne kan udvikle dem rigtigt.

Antistofferne sørger også for, at hajernes sår heler hurtigt, og den egenskab forsøger forskere at efterligne, så vi kan få gavn af stofferne.

Hajernes kroppe kan ikke kun hele hurtigere - de kan også rense deres egne sår. Proteiner i hajers hud er angiveligt meget effektive til at bekæmpe bakterier, og derfor forsøger forskere også at efterligne hajproteinernes evne til at holde sår fri for infektioner.

2. Hajer beskytter koralrevene