ghost shark
Dyr - Hajer

Sjælden spøgelseshaj fanget på kamera for første gang

For første gang er det lykkedes forskere at filme en sjælden spøgelseshaj af arten ’chimaera’ i sine naturlige omgivelser flere kilometer nede i havets mørke dyb.

Øjnene er døde og let mælkehvide, og skindet ligner noget, der er skilt ad og syet sammen igen af en gal seriemorder med en grov nål.

Det lyder som en figur i en skrækindjagende gyserfilm, men den har intet med fiktionens verden at gøre.

Den spidsnæsede, blå chimaera, der også er kendt som én af de såkaldte spøgelseshajer, lever næsten tre kilometer under havets overflade og er så sjælden, at den aldrig er fanget på kamera før.

Men det er der lavet om på nu takket være en gruppe forskere fra Monterey Bay Aquarium Research Institute i USA.

Opdaget ved et tilfælde

I videoen kan du se det, forskerne mener er en spidsnæset, blå chimaera.

I forbindelse med en anden ekspedition sendte forskerne en rover næsten to kilometer ned under havets overflade ud for kysten ved Californien.

Og her dukkede den spidsnæsede, blå chimaera overraskende nok op foran linsen, selvom den indtil da kun var registreret i det sydvestlige Stillehav omkring Australien og New Zealand takket være DNA-spor i fiskenet.

Læs meget mere om hajer i Danmark her.

Levede før dinosaurerne

Chimaera-arten har angiveligt eksisteret på Jorden i næsten 400 millioner år – altså længe før dinosaurernes tid.

Men en isoleret tilværelse i det mørke og kraterbefængte dybhav, hvor Solens stråler aldrig når ned, har betydet, at forskerne stadig kun ved meget lidt om det iøjnefaldende væsen.

Forskerne mangler da også DNA-prøver af den nyopdagede spøgelseshaj, før de med 100 % sikkerhed kan sige, hvilken art den tilhører.