Dyr - Hvaler

Hvaler har også følelser

Særlige nerveceller er aktive hos både mennesker og hvaler

Hidtil er en helt særlig slags nerveceller kun blevet påvist hos mennesker, gorillaer og chimpanser. Disse specielle hjerneceller er blevet anset for at adskille os og de store menneskeaber fra alle andre pattedyr. Men nu har forskere fra Mount Sinai School of Medicine i New York imidlertid fundet nervecellerne hos flere forskellige hvalarter, nemlig pukkelhval, finhval, kaskelot og spækhugger. De specielle hjerneceller kaldes tenformede nerveceller efter deres aflange og spidse form – som tenen på en spinderok. Tenformede nerveceller findes i de dele af menneskehjernen, som behandler følelser, og neurologer har forbundet cellerne med menneskets evne til at føle kærlighed og lidelse. De pågældende dele af hjernebarken spiller også en hovedrolle for menneskets evne til at tale, til social organisation og til intuitivt at opfatte andre personers tanker, følelser og intentioner. Hvalerne har tenformede nerveceller i samme dele af hjernen som mennesker plus i en del af pandelappen, hvor cellerne ikke findes hos os. Forskerne bag opdagelsen vurderer, at fundet af cellerne hos hvaler giver en forklaring på deres intelligens og evne til social organisation. Hvaler kommunikerer via deres sange, som har personlig karakter, og som hele tiden udvikler sig. De samarbejder på et højt niveau under jagten på føde, de danner sociale netværk, og de oplærer deres unger på en måde, som ellers kun kendes fra mennesket og store menneskeaber.