Snail parasite
Dyr

Hjerneparasitter gør sine ofre til viljeløse zombier

Det er en frygtelig skæbne, som overgår en snegl og en myre i disse to videoer. De viser, hvordan parasitter kan overtage kontrollen med deres ofre.

Det vrimler med hjerneparasitter i naturen. Nogle angriber kun dyr, mens andre ikke går af vejen for at kaste sig over et menneske.

Parasitterne overtager deres ofres hjerner og kroppe og manipulerer dem, så de hjælper parasitten med at gennemføre sin livscyklus. Alt fra svampe og orme til mikroskopiske amøber kan inficere, overtage og dræbe dyr på et hav af forskellige måder.

Læs mere om hjerneparasitterne her:

Video: Hjernekontrol

Herunder er to grusomme eksempler på hjernekontrol i dyreverdenen. I den første video bliver en ravsnegl inficeret af en fladorm, der får sneglens antenne til at ligne en maddike, som er guf for de fugle, som parasitten gerne vil ende i. I den anden video bliver myrer og andre dyr inficeret med svampesporer fra den parasitiske svamp Ophiocordyceps unilateralis. Den får sine ofre til at kravle højt op og bide sig fast, hvorefter myren dør, og svampen bryder ud af myrens hoved og drysser svampesporer ned over de andre myrer.

Snegl:

Myrer: