Hvilke dyr er de største ædedolke?

Temperatur, størrelse og hurtighed afgør blandt andet, hvilke dyr der har den største appetit.

Shutterstock

Dyrs stofskifte og dermed også deres appetit afhænger af dyrets størrelse, kropstemperatur og fysiske aktivitet.

Generelt spiser små, aktive dyr relativt mere end store, langsomme dyr. En spidsmus spiser typisk mindst sin egen vægt i løbet af et døgn, mens et dyr som elefanten kun spiser, hvad der svarer til fem procent af dens kropsvægt.

Små fugle som blåmejsen har et højt stofskifte og spiser alt fra insekter og orme til bær og frø for at stille sulten.

© Thinkstock

Kulde giver appetit

Ud over dyrets egen fysik spiller omgivelserne også en rolle. Dyr i kolde omgivelser spiser generelt mere end dyr, der lever varme steder.

Generelt har fugle den største appetit, fordi de er små, har en høj kropstemperatur og et højt aktivitetsniveau – selvom appetitniveauet kan svinge meget fra én art til en anden.

3 dyr med stor appetit

Kæmpepanda

Kæmpepandaen kan bruge omkring 14 timer om dagen på at spise. Den kinesiske bjørn tygger sig gennem cirka 12 kilo bambus om dagen, før den er mæt.

Pygmæspidsmus

Pygmæspidsmusen vejer helt ned til 2,4 gram. Men selvom den er lille, spiser pygmæspidsmusen hele 125 procent af sin egen kropsvægt hver dag i insekter.

Tiger

Tigere kan jage i mange dage uden at nedlægge et bytte. Det store kattedyr mæsker sig derfor i en masse kød, når chancen byder sig. Et enkelt måltid kan veje op mod 40 kilogram.