Bier kan trække fra og lægge til

Et nyt eksperiment viser, at bier kan lære at regne med plus og minus. Det er første gang nogensinde, insekter udviser forståelse for regneregler.

En honningbi har en hjerne, der er 20.000 gange mindre end din. Alligevel er den i stand til at forholde sig til tal med en forbløffende sikkerhed.

Forsøg har vist, at bien kan kende forskel på tal fra et til fire og endda begriber konceptet nul, hvilket ellers kun er set hos aber og papegøjer. Og et nyt eksperiment viser nu, at bier ikke bare kan tælle, men også lære at regne med både plus og minus.

14 bier kom i træningslejr

Forskere fra RMIT University i Australien tog 14 bier i træningslejr og lærte dem, at farven blå betød, at de skulle lægge én til, mens farven gul betød, at de skulle trække én fra.

Bierne blev lukket ind i en Y-formet labyrint, hvor de fik valget mellem at flyve til højre eller til venstre.

Udsigten til en dråbe sukkervand kan motivere bier til at lære at løse plus- og minusregnestykker.