Kan dyr forudsige naturkatastrofer?

Smårystelser, gasudslip og temperaturændringer kommer snigende, når en naturkatastrofe er undervejs. Og det er tegn, som dyrene opfanger længe før os.

Allerede for mere end 3000 år siden var kinesiske lærde overbeviste om, at dyr er i stand til at forudsige naturkatastrofer.

Hvis de lærde holdt øje med både vilde og tamme dyrs opførsel – omfattende både fisk, krybdyr, fugle og pattedyr og nogle gange også insekter – ville de blive advaret om kommende jordskælv og vulkanudbrud flere timer, dage eller endda uger, før de fandt sted.

Super sensitive dyr

undefined

Vulkaner og jordskælv kommer med en række advarsler, inden katastrofen rammer – i form af både temperaturændringer, smårystelser og gasudslip, som dyrene med deres fintfølende sanser kan opfange bedre end noget måleudstyr. Forskere fra hele verden har indsamlet beretninger om dyrs opførsel og diskuteret fænomenet i en lang årrække, men først for nylig fik de syn for sagen.