Koraller genstarter livet

Stigende havtemperaturer og døde koralrev har i årevis skabt bekymrede miner hos forskere verden over. Men nu viser nye undersøgelser, at nogle af revene gemmer på en snedig overlevelsesstrategi, der kan vække dem til live igen.

Koralrevene kaldes ofte for havets regnskove, fordi de er hjemsted for et utal af dyre- og plantearter.

Biologerne er derfor bekymrede over, at koralrev over hele verden bukker under som følge af stigende havtemperaturer.

Korallerne er slet ikke døde

Nu viser det sig, at nogle af de koralrev, som ser døde ud, måske slet ikke er det.

Forskere fra University of Barcelona i Spanien har opdaget, at nogle koraller besidder en overlevelsesstrategi, som gør dem i stand til at genoplive sig selv efter en hedebølge.

Hedebølger i havet får koraller til at gå i barndom

Stigende temperaturer får koralrev til at se helt døde ud. Men nogle koraldyr overlever krisen ved at skrumpe ind. Når temperaturen falder, begynder de livet på ny.