Næbdyrets mælk giver nyt våben mod bakterier

Forskere har fundet et protein i næbdyrets mælk, der kan virke som et slagkraftigt våben mod en af menneskets største trusler - resistente bakterier.

Australske forskere har kortlagt strukturen på et protein i næbdyrets mælk, som vi kan bruge i kampen mod resistente bakterier.

Proteinet folder sig og krøller på en måde, forskerne aldrig har set før, og det er formentlig afgørende for den bakteriedræbende effekt.

Næbdyret har sandsynligvis udviklet bakteriegiften i sin mælk, fordi dyret ikke har brystvorter som andre pattedyr.

Ungerne slikker mælken af moderens pels, så uden proteinet ville de være meget udsatte for infektioner.

Tre hurtige om næbdyret

1. Ingen kender antallet af næbdyr

Biologerne kender næbdyrets levesteder, men ingen ved, hvor stor bestanden er. Måske er der 100.000, måske kun 20.000.

Nu vil forskere ved det australske center CESAR tælle dyrene på grundlag af dna-prøver af vandet i leveområderne.

Hvert næbdyr afsætter små, unikke dna-spor i det vand, det lever i.

Næbdyrets levesteder findes på den australske østkyst.