Kæmpeskildpadde genopstår

Biologer har fundet et levende eksemplar af en hidtil uddød skildpaddeart. Opdagelsen giver nyt håb om, at bestanden af den ellers forsvundne kæmpeskildpadde kan bygges op på ny.

Rodrigo BUENDIA/AFP/Ritzau Scanpix

På Galápagosøen Fernandina har biologer fundet et eksemplar af en kæmpeskildpadde, de troede uddøde for 110 år siden.

Skildpadden er en voksen hun, men biologerne har formentlig også spor fra andre individer. Det betyder, at bestanden måske kan genopbygges.

Indtil nu troede biologer, at kæmpeskildpadder kun kunne opstå på øer, hvor de ikke har fjender eller konkurrenter. Men det er ikke sandt, viser et nyt stamtræ, forskere har skabt ud fra fossiler.

Det viser, at kæmpeskildpadder er opstået mange gange i evolutionen og ofte på fastlandet i Afrika, Asien og Sydamerika.

Kæmpeskildpadder opstod på fastlandet. Det viser et nyt stamtræ, som forskerne har lavet ud fra skildpaddefossiler.