Kat ond

Katte: Lystmordere iblandt os

Hvert år tager huskatte livet at milliarder af fugle og pattedyr på verdensplan - og de fleste af dem slår katte faktisk ihjel for sjov og underholdningen alene.

De bløde, spindende, mjavende, legesyge pelsdyr, du holder så meget af og deler både hus og mad med, er i virkeligheden naturens mest brutale lystmorder.

Når den stolt tropper op på dit køkkengulv og præsenterer sit seneste offer, eller du finder de sørgelige rester af en lille gnaver på din trappesten, er det blot den mikroskopiske top af et enormt og blodigt synderegister.

For huskatten, som mennesket tog til sig for 9.000 år siden og udbredte til hele verden, er ikke kun en uforlignelig og effektiv dræber.

Den slår ihjel for sjov - noget, der ellers er forbeholdt mennesker.

26 milliarder ofre

Hvert eneste år tager huskatte - i overvejende grad bortløbne eller vilde huskatte - på verdensplan livet af op mod:

• 4 milliarder fugle
  • 22 milliarder pattedyr

Det viser et studie ved Smithsonian Conservation Biology Institute.

En anden undersøgelse fra The University of Georgia viser samtidig, at kattene blot æder 28% af de dyr, de slår ihjel. Resten dræber de primært for underholdningens skyld.

7 VIDENSKABELIGE GRUNDE TIL, AT DU SKAL HAVE HUND

Katte bag udryddelser

Katte er dermed den absolut primære dødsårsag for fugle og mindre pattedyr i naturen.

På verdensplan vurderes det, at 8% af alle kritisk udrydningstruede dyrearter nærmer sig udslettelse på grund af katte.

I talrige skrøbelige økosystemer, hvor mennesker har indført katte, særligt på isolerede øer, er katte eneansvarlige for udslettelsen af lokale arter af fugle, pattedyr og krybdyr.