Nærbillede af sort labrador

Så gammel er din hund i menneskeår

Det er en myte, at du kan udregne, hvor gammel din hund er i menneskeår ved blot at gange med syv. Nu har forskere ved hjælp af såkaldt epigenetik lavet en formel, der kan udregne, hvad hundeår svarer til i menneskeår.

"Hvor gammel er min hund i menneskeår?"

Mange hundeejere har gennem tiden prøvet at udregne, hvor gamle deres pelsede venner er i menneskeår.

En gammel huskeregel lyder, at man blot skal gange hundens alder med syv. Men det er en sejlivet myte, der ikke bygger på nogen data.

Nu er amerikanske forskere dog klar med en formel, der er baseret på genetiske undersøgelser og som langt om længe kan kaste lidt videnskabeligt lys over hundenes sande alder i menneskeår.

Formlen er: Menneskeår = 16 * ln(hundeår) + 31

Nedenfor kan du læse om forskningen bag, og hvordan du bruger formlen til at aldersbestemme din hund.

Epigenetik afslører hundenes menneskealder

For at aldersbestemme menneskets bedste ven har forskerne taget udgangspunkt i et genetisk forskningsområde inden for ændringer i de kemiske strukturer på vores dna, såkaldt epigenetik.

Disse kemiske strukturer kaldes også methyleringer, og graden af dem kan ændre sig gennem hele livet som følge af miljømæssige faktorer som fx kost og stress.

Ændringer i methyleringer er dog også påvirket af alder, og forskere kan derfor analysere de kemiske strukturer og derigennem aldersbestemme celler.

Tidligere forskning har vist, at andre arter, herunder hunde, også gennemgår aldersrelaterede methyleringer, og derfor kunne forskerne bruge teknikken som springbræt til at udregne, hvad hundeår svarer til i menneskeår.

Labrador retrievere er udgangspunkt

Forskerne undersøgte blodprøver fra 104 labrador retrivere i et aldersspænd på 16 år.

De valgte at undersøge den ene race, da det giver en genetisk ensartethed, som gør det muligt at finde de faktorer, der er relateret til fx alder. Det betyder dog også, at andre arter kan give andre resultater.

Hundenes blodprøver blev så sammenlignet med tidligere epigenetiske undersøgelser af 320 mennesker i alderen 1-103 år.

Resultaterne viste, at methyleringerne i mennesker og hunde havde flere sammenligningspunkter.

En otte uger gammel hvalp svarede fx til en ni måneder gammel baby, mens en hunds gennemsnitlige levetid på 12 år kunne sidestilles med menneskets gennemsnitlige levetid på 72 år.

Hos unghunde og voksne hunde så forskerne en øget methyleringsproces i forhold til mennesker i samme alder, og de understreger derfor, at aldersforholdet mellem menneske og hund er præget af skøn i denne periode.

Brun labrador i naturen

Labrador retrieveren blev brugt til at lave en en epigenetisk profil over hunde, som kan hjælpe med at omregne hundeår til menneskeår.