Pygmæspidsmus på hånd

Top-5: Hvilke dyrehjerter slår hurtigst?

Et menneskes slår hurtigere end en elefants, men langsommere end en kats, men hvilket dyrs hjerte slår egentlig allerflest slag i minuttet?

Trebol-a

1. Pygmæspidsmus

Pygmæspidsmus

1500 slag/minut

Pygmæspidsmusen på blot 1,8 g er det mindste pattedyr overhovedet og bevæger sig ekstremt hurtigt af sin størrelse.

De hurtige bevægelser kræver et stofskifte i verdensklasse, og derfor har den tropiske spidsmus pulsrekorden i puls.

2. Blåstrubet bjergjuvel

kolibri mexico

1260 slag/minut

Kolibrien fra Mexico vejer seks til ti gram og lever ligesom de andre arter i familien af nektar, som den suger ud af blomster, mens den selv hænger stille i luften.

Den svævende spisning presser hjertet til det yderste.

3. Kanariefugl

kanariefugl

1020 slag/minut

Fuglene lever vildt på Madeira, Azorerne og De Kanariske Øer. Siden 1400-tallet har de været holdt som burfugle.

I naturen er de små finker 10-12 cm, men målrettet opdræt har frembragt endnu mindre udgaver, som vejer ned til blot fire gram.

4. Humlebiflagermus

humlebiflagermus

1000 slag/minut

Flagermusen er med sin længde på blot 3 cm og vægt på to gram verdens mindste flagermus.

Som navnet antyder, er det udrydningstruede pattedyr fra Sydøstasien så småt, at det kan forveksles med det buttede, brummende insekt.

5. Afrikansk dværgmus

afrikansk dværgmus

780 slag/minut

Musearten er en af de mindste gnavere i verden, og voksne eksemplarer kan veje så lidt som tre gram.

De små mus lever i grupper og er populære kæledyr, men de er så skrøbelige og små, at de ikke kan tåle at blive taget op eller kælet.