© Frans Lanting/Getty Images

Tre vilde dyr viser, hvordan man snyder døden

Forskere dykker ned i spektakulære og tudsegamle dyrs celler og gener for at aflure dyrerigets metoder til at leve næsten evigt.

2. maj 2018 af Jonas Meldal

Selvom mennesker lever længere og længere, er der dyr, der kan snyde døden helt med et værn mod kræft, aldring og ved at genføde sig selv.

1. Grønlandshaj

© Doug Perrine/NaturePL

Selvom grønlandshajen er langsom, iskold og i mange tilfælde blind, kan den blive mere end 272 år gammel. Den høje alder hænger sammen med tilpasningen til det arktiske miljø, der har bragt dens stofskifte ned på et absolut minimum, så den undgår at slide på sig selv. Livet i Ishavet lader også til at have frosset hajens øvrige funktioner, så hjertet kun banker hvert 12. sekund og den først rammer puberteten i en alder af 100 år.

2. Nøgenrotte

© Frans Lanting/Getty Images

Under den østafrikanske savanne lever nøgenrotten et bemærkelsesværdigt liv. Den føler ikke smerte, kan leve uden ilt i op til 25 minutter og når forskere har forsøgt at indsprøjte kræftceller i nøgenrotter, har den forhindret at de forsatte deres udvikling mod at blive en svulst. Det viser sig, at den kan reparere celleskader fra de såkaldte frie radikaler, der opstår, når næringsstoffer omsættes til energi.

3. Japansk vandmand