Dinosaur

Dinosaurerne var fortidens kæmper

Dinosaurerne herskede på Jorden for 66 millioner år siden i perioden Mesozoikum, som er delt op i de tre tidsrum: Trias-, Jura- og Kridttiden. Det er ikke til at vide præcis hvor mange dinosaurarter, der har eksisteret på Jorden. Forskere mener dog, at man nok ville kunne finde dinosaurfossiler fra omkring 1.850 forskellige slægter. Vi bliver hele tiden klogere på dinosaurernes verden, og derfor har vi samlet en masse viden om fortidens kæmper til dig. Læs blandt andet om, hvordan en regn af glas sikrede dinosaurernes deres storhedstid, hvilken dinosaur der var størst, og hvordan dinosaurerne blev udryddet.

En meteorsværm udryddede dinosaurerne

Hvorfor uddøde dinosaurerne?

Dinosaurerne uddøde for omkring 66 millioner år, da en enorm asteroide smadrede ned i Mexicos Yucatánhalvø. Før asteroidenedslaget var nogle dinosaurarter dog allerede ved at uddø, heriblandt langhalse og T. Rex. Det skyldtes blandt andet voldsomme klimaforandringer, der ændrede det miljø, som dinosaurerne havde tilpasset sig til. Du kan læse mere om årsagen bag dinosaurernes udryddelse og fakta om dinosaurernes liv herunder.

Hvilken dinosaur var størst?

Mange tror, at den største dinosaur var Tyrannosaurus Rex, da den ofte bliver omtalt som et af de største dyr, der har levet på Jorden. I virkeligheden var den største landdinosaur den planteædende langhals Patagotitan Mayorum, som levede for omkring 100 millioner år siden.

Langhalsen havde en længde på 37 meter, en højde på 6 meter, og den vejede omkring 69 ton. Den største kødædende landdinosaur var dog T. Rex, der med sine næsten ni tons er mere end to tons tungere end sine konkurrenter.

passowrd_reset.form.email_help