Dreadnoughtus dinosaur 1/2015
Fortiden - Dinosaur

T. rex ligner en dværg-dinosaur ved siden af Dreadnoughtus

Palæontologer har fundet det mest komplette skelet nogensinde af en kæmpe-dinosaur. Da Dreadnoughtus schrani traskede rundt i, hvad der i dag er Argentina, vejede dinosauren det samme som 12 fuldvoksne elefanter.

Kæmpe-dinosaur var 26 meter lang

For 77 millioner år siden vandrede et af de største dyr, der nogensinde har haft sin tunge gang på Jorden, omkring i det område, som i dag er Patagonien i Argentina.

Med en vægt på cirka 60 tons – omtrent det samme som 12 fuldvoksne elefanter – og en længde på 26 meter fra næsetip til halespids var Dreadnoughtus schrani en gigant. Den langhalsede dinosaur var eksempelvis syv gange tungere end T. rex – og kæmpen var endda stadig i voksealderen, da den pludselig omkom.

T. rex var at regne for en splejset lille dinosaur i forhold til Dreadnoughtus.

70 % af Dreadnoughtus' knogler er fundet

Bag fundet står palæontologer fra Drexel University i Philadelphia, USA. Forskerne glæder sig over at have fundet ca. 70 % af dinosaurens knogler.

Procentsatsen er rekordstor, når det gælder sauropoder, og med det næsten komplette dinosaur-skelet har palæontologerne fået en unik mulighed for at lære nyt om anatomien hos de største landdyr nogensinde.

Dreadnoughtus var en planteædende dinosaur

Dreadnoughtus er engelsk og betyder “frygter intet”. Navnet er velvalgt: Formentlig var det komplet umuligt for et rovdyr at gå til angreb på så stor en dinosaur.

Selv var Dreadnoughtus schrani lige så fredelig, som den var enorm – ligesom alle andre sauropoder levede den udelukkende af planter.

Dinosaur-hjerte slog 5 gange i minuttet

Sauropoderne var dinosaur-æraens giganter. Da store dyr har en lav puls, bankede kæmpernes hjerter bare 5-7 gange i minuttet.