Dinosaur

Forskerne har ændret dinosaurernes udseende markant.

© Shutterstock
Fortiden - Dinosaur

Dinosaurernes 5 største makeovers

Dinosaurerne har været en tur under kniven. Gennem de sidste årtier har tusindvis af banebrydende opdagelser vendt op og ned på vores forestillinger om kæmpernes udseende. Vi har samlet de fem, der er blevet ramt hårdest.

Deinocheirus: Gigantisk struds blev udstyret med pukkel

I over 40 år kendte forskerne kun til Deinocheirus’ 2,4 meter lange arme. De mente, at dyret tilhørte en gruppe af strudselignende dinosaurer, men ellers vidste de intet om dens udseende.

I 2014 fandt forskerne resten af dyret. Den viste sig at have et bizart tandløst kranie og en stor pukkel på ryggen.

Velociraptor: Hurtig dræber fik fjertransplantation

I Jurassic Park var Velociraptor et skællet monster. Siden da har en række fossiler vist, at alle dyrets nærmeste slægtninge var dækket af fjer.

Og grundige undersøgelser af Velociraptors armknogler viser små forhøjninger, hvor dyrets vingefjer sad fast.

Spinosaurus: Superrovdyr mistede halvdelen af benene

Spinosaurus, den største af alle rovdinosaurerne, skabte problemer for hovedpersonerne i Jurassic Park 3. Men da filmen blev lavet, havde forskerne stort set kun fundet dyrets rygrad.

I 2014 afslørede et nyt fossil, at Spinosaurus’ bagben var så korte, at den bevægede sig ekstremt kluntet på land. Dyret var i stedet tilpasset et liv i vandet.

Tsintaosaurus: Planteæder fik rettet hornet

Planteæderen Tsintaosaurus blev i årtier fremstillet med et bizart horn i panden.

Men en undersøgelse fra 2013 kom frem til, at hornet i virkeligheden blot var en del af en større – og knap så komisk – struktur, som var gået i stykker og forsvundet fra fossilet.

Tyrannosaurus: Dræberkonge var under kniven to gange

Forskerne fandt i 2012 fossilet af Yutyrannus ­– en slægtning til T. rex, der var dækket af fjer fra top til tå. Opdagelsen fik mange til at spekulere på, om også T. rex var dækket af fjer.

Men i 2017 afslørede hudaftryk, at den store dræber havde skæl på det meste af kroppen.

Jurassic Park bliver revet ned

Det er nu 25 år siden Jurassic Park ramte biograferne. I mellemtiden har forskerne fundet mere end 500 nye dinosaurarter og gjort tusindvis af andre opdagelser, der afslører utrolige detaljer om de uddøde dyrs liv, udseende og evolution.

I videoen herunder kan du se, hvordan 25 års videnskab har behandlet Jurassic Parks legendariske hovedperson, T. rex.