Dinosaurernes kæmper havde næb

De tonstunge, langhalsede sauropoder havde næb, da de trampede rundt på Jorden for millioner af år siden. Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse, hvor tyske forskere har nærstuderet fortidskæmpernes kranier.

Et forskerhold fra Universität Bonn i Tyskland har løst en gåde, der i årevis har plaget palæontologerne.

Mange steder i verden har de gjort fund af dinosaurtænder, som har ligget i nydelige, velordnede rækker, selvom der ikke har været noget kæbeben til at fastholde dem i de millioner af år, de har ligget i jorden.

Noget må have holdt dem på plads, og de tyske forskeres svar er kort og godt, at de store planteædende dinosaurer kaldet sauropoder har haft næb.

Det øverste af tænderne hos sauropoden Camarasaurus har været indlejret i et næb, som har holdt dem fast og beskyttet dem mod slid, mener tyske palæontologer.