Zuul crurivastator

Den velholdte dinosaurs kranie er udstillet i Canada.

© Royal Ontario Museum
Fortiden - Dinosaur

Ekstremt velbevaret dinosaur fundet i kæmpe sten

Den var dækket af pigge, og halen var en enorm kølle. I en kæmpe sten har forskere fundet de ekstremt velbevarede rester af en hidtil ukendt ankylosaur-art.

I et stenbrud i det nordlige USA har palæontologer gjort et skelsættende fund: Det næsten intakte fossil af en hidtil ukendt dinosaur-art.

Indtil videre har forskerne udgravet dyrets kranie og hale – resten er stadig indkapslet i en 15 tons tung sten, og tager flere år at grave fri.

Fossilet er så velbevaret, at hud, keratin og blødere knogledele – eksempelvis dinosaurens panser – er bevarede i stenen.

Rester af Zuuls panser.

Opkaldt efter Ghostbusters

Dinosauren levede i det nuværende Montana for ca. 75 mio. år siden, hvor den levede af planter. Den pansrede øgle var en ankylosaur, som er kendte for at have en køllelignende hale.

Zuul crurivastator

Den tre meter lange hale.

Den nyopdagede art har fået navnet Zuul crurivastator. Familienavnet, Zuul, stammer fra filmen Ghostbusters, hvor et ondt monster – som ligner fossilet – bærer samme navn.

Artsnavnet crurivastator betyder ’ødelægger af skinneben’ og henviser til den tre meter lange hale, som sandsynligvis blev svunget mod rovdinosaurernes ben, når den skulle beskytte sig selv.

Stor som et næsehorn

Den velbevarede dinosaur var seks meter langt og vejede ca. 2500 kg – det samme som et stort næsehorn. Kroppen var dækket af pigge fra hoved til halespids.

Zuul crurivastator

Forskerne mener, Zuul så sådan ud da den levede.

Zuul crurivastator er den første ankylosaur, som er fundet i Nordamerika. Fossilet bliver opbevaret på Royal Ontario Museum i Canada.