© Zhao Chuang & Hu et al.
Fortiden - Dinosaur

Farvestrålende dinosaurfjer tiltrak mager

Den døde for over 160 millioner år siden, men nu er det lykkedes et forskerhold at genskabe farverne på en dinosaurs fjerdragt. Og de har et bud på, hvorfor den var så farverig.

Nye undersøgelser af et di­no­saur­­fos­sil har givet overraskende ny viden om det uddøde dyrs fjerdragt.

Fossilet blev fundet af en bonde i Kina og kom i hænderne på forskere ved det palæontologiske museum i Liaoning i 2014. Siden er det ­blevet dateret til at være 161 millioner år gammelt.

Små korn afslører farver

Fossilet er så velbevaret, at forskerne nu har ­gen­skabt farverne på dinosaurens fjerdragt. Ved hjælp af et skanningselektronmikroskop har de studeret nogle små strukturer kaldet melanosomer, som er små korn, der indeholder farvepigment.

Selve far­ve­pig­men­tet er for længst gået tabt, men det stoppede ikke forskerne.

Melanosomernes form afgør, hvordan lyset reflekteres, og dermed, hvilken farve fjerene har haft. I nogle af fjerene fandt forskerne fx pandekage­formede me­la­no­so­mer, som også findes hos kolibrier. Ved at nærstudere alle kornenes former lykkedes det at ­genskabe farverne på dinosaurens fjerdragt.

Fossilet, som blev brugt til at rekonstruere dinosaurenes fjerpragt.

© Zhao Chuang & Hu et al.

Farver tiltrak mager

Resultatet viser, at dinosauren havde farvestrålende fjer på hoved, hals og noget af vingerne, hvilket har givet inspiration til dinosaurens navn, Caihong juji, som på mandarin betyder regnbue med den store kam.

Kam­men refererer til en fjerdusk, dinosauren havde på hovedet. Caihong juji var på størrelse med en and, men kun­ne ikke flyve.­ ­

Formentlig har fjerdragten holdt den varm, og farverne har tiltrukket artsfæller af det mod­sat­te køn. Farvestrålende fjer er tidligere kun fundet hos dinosaurer, som levede 40 millioner år senere.