Llukalkan aliocranianus

Nyopdaget dinosaur ligner T. rex

En mulig “fætter” til den frygtindgydende T. rex er dukket op under en udgravning i Argentina. Og den var et blodtørstigt bæst.

Jorge Blanco/Journal of Vertebrate Paleontology

En indtil nu ukendt dinosaur, der ser ud til at være i familie med Tyrannosaurus rex, er fundet i Argentina. Den har fået navnet Llukalkan aliocranianus, der betyder “den, som skaber frygt”.

Og den har ikke været sjov at komme i infight med, mener arkæologerne.

Med en kropslængde på fem meter og et kraftigt hoved fyldt med skarpe tænder har den kødædende dinosaur set ganske frygtindgydende ud, da den for omkring 80 mio. år siden jagede i Sydamerika.

Ifølge Journal of Vertebrate Paleontology er dyrets kranie endda så velbevaret, at man har fundet mellemøreknoglen. Ved at studere knoglen har forskerne fundet frem til, at Llukalkan aliocranianus havde en – for dinosaurer – god hørelse. En veludviklet høresans har formodentlig givet rovdyret en stor fordel under jagten på byttedyr, vurderer forskerne.

Llukalkan aliocranianus’ kranium

Sådan så Llukalkan aliocranianus’ kranie ud. De brune dele af rovdyrets kranie viser de fragmenter, som forskerne har fundet. De hvide partier er forskernes bedste bud på, hvordan fx underkæben så ud.