Skandinavien var monstrenes paradis

Knogler og tænder er væltet frem af klipperne i de seneste år og afslører Nordens tidligste beboere. Fundene tegner en verden fyldt med blodtørstige giganter, der levede helt frem til for 3,5 millioner år siden.

Claus Lunau

Et gigantisk, skællet dyr patruljerer hen over det, der engang skal blive Danmark. Flittigt bliver den kløftede tunge slynget ud af munden og får færten af et bytte. Dyret sætter af med et kraftigt halesvirp og accelererer.

Som en pil skyder det gennem vandet, direkte frem mod en passerende haj. Gabet spiles fuldt op og omfavner hajen, som aflives med et knogleknusende bid og sluges i to mundfulde.

66 millioner år senere er en gruppe danske fossiljægere ved at gennemsøge Møns Klint. Frem af kalken kommer en af de tænder, som tog livet af hajen. I 2021 afslører nærmere undersøgelser, at tandens ejermand er en helt ny art i de nordiske farvande – den op mod 16 meter lange havøgle Prognathodon.

Mosasaurus tand
© Sten Lennart Jakobsen

Ny dræberøgle fundet i Danmark

I 2021 afslørede analyser af to tænder fra Møns Klint og Stevns Klint en ny mosasaur-art i nordiske farvande. Prognathodon var et gigantisk rovdyr, der kunne blive op mod 16 meter langt.

Rovdyret tilhørte en gruppe af svømmende krybdyr kaldet mosasaurer, som skabte skræk og rædsel i den sene kridttid. Men de er langtfra de eneste monstre, der har hærget Norden.

I de seneste to årtier har forskerne fundet en række fossiler, der løfter sløret for en bizar og bestialsk verden fyldt med langhalsede giganter, bidske rovdinosaurer og det mest brutale bid, der nogensinde har eksisteret.

Knogle blev boret ud af havbunden

Norden har gennemgået radikale forandringer i løbet af de ca. 650 millioner år, dyrelivet har udfoldet sig på Jorden.

Under det meste af triastiden for 252-201 millioner år siden var klodens landmasser samlet i ét superkontinent kaldet Pangæa. Havniveauerne var lave, men mod slutningen af perioden begyndte Pangæa at bryde op, hvilket fik vandstanden til at stige.

Desværre er de fleste fossiler fra denne tid forsvundet i vores del af verden.

Store dele af Sverige og Norge er i dag slidt ned til grundfjeldet, bl.a. fordi istidsgletsjere skøjtede hen over landjorden og fjernede de geologiske lag, som indeholdt fossilerne.

I Danmark er problematikken vendt på hovedet. Her er lagene de fleste steder dybt begravet under jordens overflade og er umulige at nå ned til uden omfattende boringer og udgravninger.

Derfor er det relativt få steder i Norden, som kan fortælle noget om fortidens dyr.

Et af stederne er Svalbard i Norge. Her er det ældste tegn på større dyr i Norden fundet i 240 millioner år gamle aflejringer. Dyret tilhørte en gruppe kødædende hvaløgler kaldet iktyosaurer.

Fossilfund fra England afslører, at iktyosauren kunne blive helt op til 36 meter lang. Dermed overgår den blåhvalen og er det største dyr, der nogensinde har eksisteret.

Dinosaurskov
© SPL

Norden blev hjem for dinosaurer og havøgler

Antallet af dyrearter eksploderede for 541 millioner år siden. Det banede vej for adskillige monstre og giganter, som indtog Nordens landmasser og farvande i de følgende millioner af år.

541 millioner år siden

Dyrenes udvikling tager fart
Under den kambriske eksplosion dukker adskillige nye dyrearter op. Det er her, at de første små krebsdyr, muslinger og ormedyr opstår. Nogle dyr måler op mod 20 centimeter, hvilket var relativt stort for den tid.

Trilobit fossil

240 millioner år siden

Krybdyr dominerer de indre farvande
De ældste spor af større rovdyr dukker op i triastiden. Delfinlignende hvaløgler kaldet iktyosaurer med en længde på op til 36 meter og 22 centimeter store øjne jager dybt i de nordiske farvande.

Ichtyosaurus
© Ritzau Scanpix

190 millioner år siden

Dinosaurer hersker på land
I begyndelsen af juratiden trasker adskillige dinosaur-arter rundt i det, som i dag er Norden. Her lever både hornede og pansrede dinosaurer, bidske rovøgler og den langhalsede Plateosaurus.

Dino
© Ritzau Scanpix

66 millioner år siden

Masseudryddelse baner vej for pattedyr
Dinosaurer, mosasaurer og en række andre dyr uddør på grund af efterdønningerne af meteornedslaget i Mexico. Pattedyr og fugle overtager mange af de økologiske nicher, som førhen var besat af krybdyr.

Sabeltiger

Hvaløglerne var ekstremt succesfulde og eksisterede i hele 140 millioner år.

Kroppen var strømlinet og mindede om delfiners, mens øjnene havde en diameter på 22 centimeter, hvilket gjorde hvaløglerne i stand til at spotte byttedyr på helt ned til 1600 meters dybde.

For 220 millioner år siden, i triastiden, begynder de første dinosaurer at dukke op, heriblandt Nordens ældste dinosaur, som blev opdaget ved et rent lykketræf.

Under olieboringer i Nordsøen i 1997 fandt borebisserne et fossil 2,3 km under havbunden.

I første omgang troede forskerne, at det var forstenet plantemateriale, men i 2003 blev fossilet nærstuderet og viste sig at være knoglerester fra en tobenet dinosaur kaldet Plateosaurus, der formentlig opstod for 215 millioner år siden.

Fodspor viser glimt af giganter

På samme tid trampede den ca. otte meter lange, kødædende dinosaur Grallator giganteus rundt i det nordvestlige Skåne.

Det afslører 32 centimeter lange fodspor, som er fundet i et område med flere dinosaurspor fra den tidlige juratid.

Juratiden strakte sig fra for 201 til for 145 millioner år siden, hvor opbrydningen af Pangæa begyndte at tage fart. Havniveauerne steg yderligere, og vandmasserne skyllede ind over store landområder. Det skabte flere mudrede kystmiljøer, hvor dinosaurerne kunne efterlade tydelige spor.

I sjældne tilfælde blev sporene bevaret, hvis fordybningerne blev fyldt op med sand, der med tiden forstenede og kom til at rage op som relieffer.

Dinosaur fodaftryk

Spor efter tretåede rovdinosaurer er fundet både i Skåne og på Bornholm. Fodsporet på billedet måler 25 centimeter og stammer fra et op mod fire meter langt rovdyr.