Spinosaurus jagede i vandet
Fortiden - Dinosaur

Spinosaurus jagede i vandet

Nye fund og en rekonstruktion af rovdinosauren spinosaurus viser, at den frygtindgydende kæmpe hærgede både til lands og til vands.

Spinosaurus var en 15 m lang undervandsdræber

En rekonstruktion af skelettet af verdens største rovdinosaur vender op og ned på vores viden om det kolossale rovdyr. Stik imod alle antagelser var rovdinosauren spinosaurus tilpasset et liv både på land og i vandet.

Den 15 meter lange dinosaur plejer at blive sammenlignet med en hejre. Forskere har hidtil troet, at dinosauren ligesom hejren stod på to ben i lavt vand og fiskede sit bytte op af vandet.

Men det er forkert. Dyret ligner derimod krokodiller. Spinosaurus bevægede sig på alle fire og svømmede i vandet på jagt efter store byttedyr, som den kunne sætte tænderne i.

Et internationalt hold palæontologer har rekonstrueret dyret først digitalt og så i fuld størrelse i plast og stål, blandt andet ud fra nye fund af knogler, som dukkede op i 2008 i Marokko, og fossiler fra museer.

Spinosaurus lignede krokodiller mere end andre rovdinosaurer

Dinosauren havde korte lemmer, tætte knogler og paddelagtige fødder. Dyrets næsebor kunne lukkes under vandet, og ligesom krokodiller havde spinosaurus et særligt sanseapparat, der blandt andet kunne registrere trykforskelle i vandet, når et byttedyr nærmede sig.

Rekonstruktionen af spinosaurus viser, at rovdyret var lige så tilpasset livet i vandet som på landjorden. Dinosauren har mere tilfælles med krokodiller end med andre rovdinosaurer.

BALANCEBOM: Den lange hale gav kroppen balance og kunne bevæges fra side til side på samme måde, som fisk bruger halen som propel.

PÅ FIRE BEN: Spinosaurus gik på alle fire, og bagpartiet ligner ikke de andre rovdinosaurers.

RYGSEJL: Sejlet på ryggen var mandshøjt og tyndt.

STORE KLØER: Kløerne var store og krogede som skarpe klinger.

KROKODILLEGAB: Tænderne var store og kegleformede som krokodillens.

DYKKERSNUDE: Næseborene kunne lukkes og sad midt på snuden, så dyret kunne dykke og trække vejret i overfladen.

NERVENETVÆRK: Snuden var fuld af nerver, så rovdyret kunne sanse et bytte uden at se det.

Spinosaurus levede i nutidens Nordafrika for ca. 100 mio. år siden

Spinosaurus levede efter Stegosaurus, men før Tyrannosaurus rex, på kæmpekontinentet Gondwana.

Få styr på levetidspunkt og levested for de mange forskellige dinosaurus-arter i vores store artikel: