Vulkanudbrud fyldte for 234-232 år siden atmosfæren med CO, svovl og aske – til fordel for dinosaurerne.

Fortiden - Dinosaur

Vulkaner banede vejen for dinosaurerne

Voldsomme vulkanudbrud og syreregn satte for 232 millioner år siden gang i dinosaurernes storhedstid.

Et meteornedslag blev dinosaurernes endeligt – det faktum er efterhånden velkendt. Men deres storhedstid begyndte også dramatisk ifølge en ny under­søgelse fra italienske og engelske forskere.

De har indsamlet spor og fossiler fra et område i bjergkæden Dolomitterne i Norditalien for at afdække, hvornår artsrigdommen hos fortidskæmperne for alvor tog fart.

Voldsomme klimaændringer ramte Jorden

Undersøgelserne viser, at dinosaurernes dominans eksploderede for 232 millioner år siden i den geologiske periode trias. Tiden løb for 251-200 millioner år siden, da klimaet var varmt og tørt og kun afbrudt af korte perioder med regn.

I tiden op til dinosaurernes gennembrud blev verden dog ramt af en række voldsomme klimaskift med fire meget fugtige perioder efter hinanden.

Perioderne kan aflæses i de lag af aflejringer, som forskerne undersøgte i Dolomitterne. Lagene består mest af kalksand, mens jordlagene fra de tørre perioder er domineret af mergelkalksten.

Da Jordens klima pludselig skiftede, stillede det store krav til dyrenes evne til at tilpasse sig. Og fossilerne afslører, at dinosaurerne klarede udfordringen meget bedre end deres konkurrenter.