850.000 år gammel tand viser vej til vores forfader

Analyser af en ældgammel tand har nu endelig placeret en omstridt menneskeart på vores stamtræ. Resultatet giver et nyt bud på, hvem vores nærmeste forfader var – og afslører samtidig, hvor vi har vores karakteristiske ansigtstræk fra.

Hvem er vores nærmeste forfader?

Det spørgsmål har i årtier delt palæoantropologerne i to lejre. Den ene har holdt på, at det er arten Homo heidelbergensis, som der er gjort flere fund af både i Europa og Afrika.

Den anden har ment, at det er arten Homo antecessor, som vi først fik kendskab til i 1994, da et 780.000 år gammelt barnekranie dukkede op i Atapuerca i det nordlige Spanien.

Nu har en banebrydende undersøgelse af en 850.000 år gammel tand givet forskerne nye spor i sagen.

To arter er oplagte kandidater

Menneskearterne Homo antecessor og Homo heidelbergensis har splittet palæoantropologerne i to i jagten på vores nærmeste forfader.

850.000 år gammelt kranie fra Homo antecessor.

Homo antecessor

Homo antecessor splittedes ud fra stamtræet, før vi selv skiltes fra neandertalerne og denisovarne. De træk, vi deler med Homo antecessor, er derfor ældre end de karakteristiske træk hos denisovaerne og neandertalerne.

Fossil af Homo heidelbergensis' kranie.

Homo heidelbergensis

De sidste Homo heidelbergensis var udbredt i både Afrika og Europa fra for 700.000 til for 300.000 år siden. Arten er dermed gammel nok til at være forfader til neandertalerne, denisovaerne og os selv.

Ved at kortlægge proteiner i tanden har forskere fra Københavns Universitet endelig placeret Homo antecessor på menneskeslægtens stamtræ.

Resultatet er opnået ved hjælp af en ny teknik, som er udviklet af centrene EvoGenomics og GeoGenetics.

I stedet for at hente genetisk information i fossiler i form af dna kan teknikken trække den ud af proteiner, og de kan bringe os meget længere tilbage i tiden.

Dna er skrøbeligt og nedbrydes over tid, så der er stort set aldrig brugbar dna tilbage i fossiler, som er mere end et par hundrede tusinde år gamle.

Proteiner, især hvis de er gemt i tandemalje, kan derimod holde sig i millioner af år.

Tanden er et fossil fra Homo antecessor.

Proteinanalyse af emaljen fra denne tand har endelig placeret Homo antecessor på stamtræet.

© Mathieu Duval et al.

Ud fra bare 20 milligram emalje lykkedes det forskerne under ledelse af Enrico Cappellini at udtrække proteinsekvenser, som kunne fortælle om Homo antecessors slægtskab med senere menneskearter.

Forskerne sammenlignede sekvenserne med tilsvarende sekvenser fra Homo sapiens, neandertalere og de såkaldte denisovaer, som levede i Sibirien samtidig med, at neandertalerne beboede Europa.

Resultatet viser, at Homo antecessor hører til på den udviklingsgren, vi deler med de to andre menneskearter, og det giver os samtidig ny viden om, hvornår de særlige træk, som kendetegner vores egen art, er opstået.

Proteiner identificerer vores ophav

Bombardementer, kollisioner og kredsløb. Forskerne udsætter ældgamle proteiner for en lang række prøvelser, og resultatet er en detaljeret måling af proteinernes bestanddele, der kan oplyse os om vores forfader.

Vores ”moderne træk” er ældgamle

Da de første fund af Homo antecessor blev gjort i 1994, var det netop trækkene ved barnekraniet, som forskerne hæftede sig ved.

Kraniet bar træk, som ligner vores egen art overraskende meget. Det gælder især et lille og fladt ansigt, som har nogle karakteristiske fordybninger under kindbenene.

Homo antecessor havde et fladt og relativt lille ansigt.

Homo antecessor, som levede for ca. 1,2 millioner til 780.000 år siden, havde træk, som minder om vores: Et fladt og relativt lille ansigt.