Tarantel, Lasiodora, parahybana, fugleedderkop, hun

Sådan indtog fugleedderkopperne hele Jorden

De store, lådne edderkopper spredte sig sandsynligvis på Jorden via kontinentaldrift, da superkontinentet Gondwanaland gik i opløsning.

Fugleedderkopper er meget passive dyr, der sjældent bevæger sig langt fra deres huler.

Men alligevel er de spredt ud over hele kloden. Det eneste kontinent, de ikke lever på, er Antarktis.

Nu har forskere kigget i edderkoppernes arvemasse og fundet ud af, at deres forfædre sandsynligvis spredte sig med kontinenternes bevægelser for flere hundrede millioner år siden.

Analyserede rna i nutidens edderkopper

Ved at undersøge fugleedderkoppernes såkaldte budbringer rna i databaser lavede forskerne en model over fugleedderkoppernes stamtræ og udviklede en hypotese for de lådne dyrs evolution.

Konklusionen var, at tarantellernes tidlige forfædre rejste rundt i verden via kontinentaldrift – efter opløsningen af superkontinentet Gondwana for over 150 millioner år siden.

Det passer med eksisterende forskning i tarantellernes opståen, der placerer deres arnested i netop det nordlige Gondwana.

Edderkop, Theraphosa blondi, goliat, fugleedderkop

Goliatfugleedderkoppen kan blive op til 30 cm lang.