Liqe siden europæerne nåede til Påskeøen i 1722 har de store statuer været en gåde.

© Shutterstock

Forskere løser hattegåde

Lige siden europæerne kom til Påskeøen i 1722, har de store statuer rejst stribevis af spørgsmål. Nu har arkæologer ét af svarene.

17. juli 2018 af Pernille Mogensen

I århundreder har det været et mysterium, hvordan Påskeøens indbyggere for ca. 500 år siden fik placeret tons tunge, rødlige “hatte” på flere af øens meterhøje statuer.

Nu er forskere nået frem til, at hattene – kaldet pukaoer – først blev sat på hovederne, efter at statuerne var rejst. Det skriver arkæologer i tidsskriftet Journal of Archaeological Science.

Hattene blev trillet på plads

Hattene blev sandsynligvis hugget ud som store cylindre af øens rødlige klipper, hvorefter de blev trillet hen til de færdige statuer. Her blev de ved hjælp af ramper og kraftige liner sat fast på hovederne for til sidst at blive udhugget til ikoniske hatte.

Teorien bygger på detaljerede rekonstruktioner af pukaoerne baseret på hundredvis af højtopløsningsbilleder. Desuden har arkæologerne fundet utallige klippestumper fra pukaoerne for neden af statuerne.

Ved hjælp af ramper og kraftige liner blev de udhuggede klippecylindre trillet på plads på hovederne. En færdighugget pukao vejer op til 12 tons, så cylindrene var kolossalt tunge.

Du kan læse meget mere om vores evolution i Illustreret Videnskab – hele vejen fra encellet organisme til moderne menneske. Og du kan blive klogere på, hvor evolutionen fører os hen. Tegn et abonnement nu, så kvitterer vi med et supergodt tilbud:

• 2 numre af Illustreret Videnskab
  • Digital adgang til de seneste 12 numre af Illustreret Videnskab her og nu
  • Adgang til Moreshop, som er en fordelsshop for abonnenter, hvor du kan købe produkter. til spotpris. Køb fx værktøj, sportstøj, ure, gadgets og boligtilbehør med op til 70 pct. rabat.
  • Et sæt lækre høretelefoner fra Vinyl Tech.

Og du får hele pakken for kun 99 kroner inkl porto. Bestil HER.