Fanget i dødsøjeblikket

I årtusinder har Sibiriens permafrost indkapslet istidens dyreliv. Nu smelter isen og bringer de perfekt bevarede fortidsdyr frem i lyset.

Bernard Buigues

Bevaret i isen: Uldhåret mammut indeholdt dna

Permafrosten er et op mod 700 m tykt lag af frossent vand, jord og organisk materiale, som kan bevare dyr og organismer i årtusinder. Mest berømt er den 28.000 år gamle uldhårede mammut Yuka, hvis muskel- og rygmarvsceller stadig indeholder dna.

KAZUHIRO NOGI/AFP/Ritzau Scanpix

Elefanten og musen: Mammut-dna blev sat ind i museæg

Forskerne indsatte cellekerner med dna fra mammutten Yuka i museægceller og registrerede, at de tidlige stadier inden celledelingen fungerede normalt. Celler, som deler sig, er et af de første trin på vejen til kloning af istidens kæmper.

TATSUMA YAO/KINDAI UNIVERSITY

Plastikulv: Kæmpehoved dukkede op nær flod

I sommeren 2018 fandt en sibirisk mand et 40 cm langt og op mod 40.000 år gammelt ulvehoved. Siden er hovedet blevet udsat for plastination, hvor fedt og vand først trækkes ud af cellerne med acetone og derefter erstattes med flydende plastik.

Albert Protopopov/Mammoth Fauna Study Department at the Academy of Sciences of Yakutia/AP/Ritzau Scanpix

Druknet føl: Selv næsehårene er bevaret

For 42.000 år siden druknede et to måneder gammelt føl i Sibiriens mudder. Hård frost indkapslede bagefter føllet i en iltfri tidslomme, indtil det i august 2019 igen så dagens lys. Hud, hove og selv de fine hår i næseborene er perfekt bevarede.

Michil Yakovlev/North-Eastern Federal University/EPA/Ritzau Scanpix

Ældste blod: Føl indeholdt både flydende blod og urin

Da forskerne åbnede bugen på det 42.000 år gamle føl, indeholdt årerne flydende blod, der nu betragtes som det ældste nogensinde. Derudover fandt forskerne et sidste måltid i mavesækken og urin, som stadig skvulpede rundt i blæren.

Sibirian Times

Schhh, løven sover: Huleløveunger frøs ihjel

Tre perfekt bevarede huleløverunger er dukket frem efter 25.000-50.000 år i isen. Analyser af de små uldklumper skal hjælpe forskerne med at afgøre, om huleløven var beslægtet med den nulevende afrikanske løve eller tigerracen.

Sibirian Times

Uldklump i guldmine: Næsehornets pels er frosset væk

Verdens største og bedst bevarede uldne næsehorn levede for 39.000 år siden og er estimeret til at have vejet 1,5 tons. Da den imponerende hun blev fundet af guldminearbejdere havde forfrysninger fjernet størstedelen af pelsen.

Bernard Buigues

Naturlig død: Bisontyr målte 170 cm og vejede 600 kg

En han-steppebison blev fundet i en “sovende position” med benene trukket ind under kroppen og hovedet bøjet mod jorden. Den 10.500 år gamle bison bærer ingen mærker efter rovdyr, hvilket helt ekstraordinært tyder på en naturlig død.

Gennady Boeskorov