Flyveøgler havde fjer

Undersøgelser af flyveøgle-fossiler afslører, at fjer måske blev udviklet, millioner af år før forskerne hidtil troede.

Nye undersøgelser af det fossile aftryk af en flyveøgle afslører, at dens vinger var dækket af små fjer.

Hidtil har forskerne ment, at fjer opstod for 175 millioner år siden hos den gren af dinosaurer, som senere blev til fugle.

Flyveøglerne tilhørte en helt anden udviklingslinje, så de nye fund kan betyde, at de første fjer blev udviklet allerede for 250 millioner år siden.

© YUAN ZHANG

3 fakta om flyveøgler

Flyveøgler kom hurtigt på vingerne og blev jagtet af hajer. Her er tre hurtige om de store øgler.

• © Wikimedia Commons

Øgler kom flyvefærdige ud af ægget

Forskere har rekonstrueret barndommen hos flyveøgler ved at studere en lang række fund. Fossilerne af nyklækkede unger har overbevist forskerne om, at de kunne flyve næsten umiddelbart efter, de blev klækket. De havde færdigudviklede skeletter med samme proportioner, som voksne flyveøgler.