Evolution

Forskere afslører gener fra uddød kæmpe

En banebrydende ny teknik har løftet sløret for 1,8 millioner år gamle gener i et uddødt næsehorn. Teknikken gør det muligt at kortlægge geners evolution flere millioner år længere tilbage end hidtil – og det gælder også generne i vores egne forfædre. Det er nu kun et spørgsmål om tid, før forskerne løser den største gåde om menneskets evolution.

Ghedoghedo

Jurassic Park tog fejl: Dna kan ikke overleve i millioner af år. Men det kan proteiner. Og det er næsten lige så brugbart for forskerne.

Proteiners sammensætning afspejler genernes, så ældgamle proteiner kan give et enestående indblik i uddøde dyr og menneskers gener.

I de seneste år har forskerne opdaget proteiner i fossiler, som er flere millioner år gamle – måske endda mere end hundrede millioner år gamle. Men indtil nu har de ikke kunne udvinde nok til at lave omfattende analyser af det.

Nu har en ny teknik løst problemet – og den kan snart vende op og ned på vores billede af menneskets evolution.

Tænder afslører næsehorns forfædre

Et internationalt hold af forskere med genetikeren Enrico Cappellini i spidsen har i de sidste par år undersøgt en række 1,77 millioner år gamle fossiler fra Dmanisi i Georgien.

Fossilerne – som bl.a. stammer fra uddøde arter af bisonokser, ulve og næsehorn – indeholdt proteiner, og især fossilernes tandemalje indeholdt store mængder protein.

Evolution

Forskerne har udvundet proteiner fra et uddødt næsehorn, som formentlig tilhører arten Stephanorhinus etruscus. Dyret vejede over tre tons og var to meter højt.

© ROMAN UCHYTEL / SCIENCE PHOTO LIBRARY

Tandemalje er det hårdeste stof i kroppen, og det er optimalt til at bevare proteiner i millioner af år.

Ved hjælp af en teknik kaldet tandem massespektrometri var forskerne først i stand til at identificere små fragmenter af proteinerne. Og derefter kunne algoritmer samle fragmenterne til længere stykker ved at sammenligne med proteiner fra nulevende dyr.

Celler bruger gener som arbejdstegning, når de danner proteiner – og proteinernes sammensætning afspejler dermed genernes. Ligesom gener, kan proteiner derfor bruges til at kortlægge dyrs stamtræer og evolution.

Elektrode identificerer proteiner

Bombardementer, kollisioner og kredsløb. Forskerne udsætter de ældgamle proteiner for en lang række prøvelser, og resultatet er en detaljeret måling af proteinernes bestanddele.

Proteinstykkerne fra et af de fossile næsehorn blev sammenlignet med tilsvarende proteiner fra alle nulevende næsehornsarter – samt fra to andre uddøde næsehorn, hvis proteiner kendes fra et par velbevarede fund, der er under 70.000 år gamle.

Ud fra sammenligningen kunne forskerne tegne et stamtræ over næsehornene.

Stamtræet viste bl.a., at det såkaldte uldhårede næsehorn udviklede sig fra den slægt, som det 1,77 millioner år gamle næsehorn tilhørte.

Og at det gamle næsehorns nærmeste nulevende slægtning er sumatranæsehornet.

Evolution

Sumatranæsehornet er den mindste nulevende næsehornsart. Den er i øjeblikket kritisk truet med mindre end 100 individer tilbage i naturen.

Proteiner skal afsløre menneskets direkte forfader

I Dmanisi, hvor de 1,77 millioner år gamle fossiler er fundet, har forskerne også fundet fossiler fra den uddøde menneskeart Homo erectus – og tilmed nogle af de ældste fossiler fra arten uden for Afrika.

Forskerne er i dag uenige om, hvordan forskellige medlemmer af Homo erectus rundt omkring i verden er beslægtet med hinanden.

Og de er usikre på, hvilke af dem gav ophav til vores egen art, Homo sapiens – hvis Homo erectus overhovedet er vores direkte forfader.

Proteinerne fra Dmanisis ældgamle mennesker, samt fra andre menneskefossiler rundt om i verden, kan nu langt om længe give os et præcist billede af vores egen fortid.

Og det billede kan ende med at se helt anderledes ud end nogen af de nuværende teorier.

Evolution

Dmanisi i Georgien var hjemsted for medlemmer af menneskearten Homo erectus. Forskerne kan nu undersøge, præcis hvordan arten er beslægtet med vores egen art, Homo sapiens.