Kloning af dinosaurer

Kloning af dinosaurer: Drømmen lever endnu

Der er fundet DNA i et 75 millioner år gammelt dinosaurben. Det nye fund giver nyt håb om at bringe dinosaurer til live igen - men er der grund til optimisme? Steril dinosaurjagt og kunstige fossiler giver os svaret.

Claus Lunau & Shutterstock

Med mundbind og en hat med en stor skærm og iført blå gummihandsker ligner den amerikanske palæontolog Evan Saitta mere en mand på indkøb under en pandemi end en forsker på feltarbejde.

Men han står i ødemarken i Canadas Dinosaur Provincial Park – et sted, som er kendt for sine fossiler af dinosaurer, og det er på grund af dem, at Saitta er pakket ind i beskyttelsesudstyr.

Han er ikke bange for at blive smittet med en sygdom. I stedet skal udstyret beskytte fossilerne mod ham.

Han forsøger at undgå, at spor af hans eget dna havner på knoglerne – for han er på jagt efter det dna, som knoglerne måske selv gemmer på.

Saittas mission er at afgøre en ophedet videnskabelig diskussion. På den ene side står flere forskere, som gennem de sidste år hævder at have gjort sensationelle opdagelser af dinosaurknogler med spor af blødt væv: blodårer, celler, proteiner og endda dna.

På den anden side er forskere, som påpeger, at de utrolige opdagelser ikke er blevet tilstrækkeligt efterprøvet af uafhængige forskere – og de regner det for usandsynligt, at de sarte molekyler kan modstå millioner af år i jorden.

Palæontologen Evan Saitta jager fossiler iført gummihandsker og maske.

© Kentaro Chiba

Evan Saitta, som er ekspert i, hvordan væv nedbrydes og bliver til fossiler, tilhører den sidste kategori af forskere, men han nøjes ikke med at sætte ord mod ord. Han er selv taget på dna-jagt for at afgøre sagen.

Og når han er tilbage i laboratoriet udsætter han sine fund for alt, hvad moderne videnskab kan tilbyde af elektronmikroskoper og gensekvenseringsmaskiner.

Han skaber tilmed nye fossiler fra bunden ud af døde firben og fugle for at få bedre indblik i, hvad der sker med kroppens molekyler.

Meget er på spil for Saitta, og for alle os andre, for viser det sig, at knoglerne virkelig kan gemme på millioner af år gammelt dna fra dinosaurer, vil det genoplive en drøm, som forskerne for længst havde opgivet: at vække dinosaurerne til live igen.

Blod fra myg blev til dinosaur

I filmen Jurassic Park borer en forsker hul i en ravklump for at nå ind til en myg, som har været fanget i ravet i millioner af år. Ud af insektets mave suger hans forsigtigt dets sidste måltid – dinosaurblod proppet med dna.

Dna’et er fyldt med huller, men de kan lappes med dna fra frøer, og da det lappede genom placeres i et æg, udvikler det sig til en ægte levende dinosaur.

Da filmen kom ud i 1993, virkede det opsigtsvækkende scenarie i grove træk som en reel mulighed.

Virkelighedens forskere havde netop fundet dna fra insekter i rav, og en ny metode til at sekvensere genomer ud fra små stumper dna var opfundet.

Men siden blev ravfundene kritiseret for at være forurenet med nutidig dna – og metoden bag opdagelsen fejlagtig. Flere undersøgelser har siden sået tvivl om, hvorvidt dna kan overleve i millioner af år.

Gammelt dna bliver til levende dinosaur

Boremaskiner, dna-printere og kunstige æg – redskaberne findes, og hvis påstande om dna i dinosaurknogler virkelig er sande, er opskriften gangbar. Og så kan forskerne måske engang vække dinosaurerne til live igen.

I 2013 undersøgte et hold engelske forskere fx insekter i kopal – et mellemstadie mellem harpiks og rav. Insekterne var mellem 60 og 10.600 år gamle, og forskerne fandt intet bevaret dna.

Heller ikke fossile knogler har vist tegn på så gammelt dna. Det ældste komplette genom stammer fra en 700.000 år gammel hesteknogle fundet i permafrost.

Et dansk-australsk forskerhold forsøgte i 2012 at sætte en præcis holdbarhedsdato på dna. De undersøgte dna’ets tilstand i knogler af forskellig alder fra den uddøde fugl moaen og regnede på, hvordan arvematerialet blev nedbrudt over tid.

De fandt, at knogler løber tør for dna-stumper, der er tilstrækkelig store til at sekvensere, efter kun 1,5 millioner år.

Dinosaurer – med undtagelse af fuglene – forsvandt allerede for 66 millioner år siden, så udløbsdatoen for deres dna må for længst være overskredet.

Proteiner gemmer også på genetisk information, fordi deres opbygning afspejler dna’ets kode, og de holder længere end dna.

Men de ældste proteiner, forskerne med sikkerhed har fundet, er 3,4 millioner år gamle, så de løser ikke problemet.

Alligevel er jagten på gammelt dna, proteiner og andre spor af blødt væv fra dinosaurer intensiveret i de seneste årtier, og Montana i det nordvestlige USA er epicenter for den nye molekylære palæontologi.

Her har palæontolog Jack Horner, som var videnskabelig konsulent på Jurassic Park-filmene, haft sit laboratorium på Museum of the Rockies.

I dag er han pensioneret, men hans tidligere studerende er centrale figurer i den videnskabelige strid om, hvor længe dna og proteiner kan overleve tidens tand.

Dinosaurunger gemmer på dna

En af Jack Horners tidligere studerende er molekylærpalæontologen Mary Schweitzer. Hun har sammen med andre forskere i de senere år offentliggjort flere omdiskuterede fund, som tyder på, at blødt væv kan findes i velbevarede knogler.

Hun er også involveret i en ny opdagelse fra 2020 sammen med en anden af Jack Horners tidligere studerende, Alida Bailleul.

I to dinosaurfossiler fra Montana hævder de at have fundet proteinet kollagen i noget, der ligner brusk.

Og de har opdaget mikroskopiske, cellelignende strukturer, hvoraf nogle måske er ved at dele sig, og andre indeholder aflange former, der tilsyneladende er cellekerner – fyldt med dna.

Opdagelserne er gjort i kranier fra to unger af såkaldte andenæbsdinosaurer, der levede i Montana for 75 millioner år siden.

Jack Horner var med til at finde dem i 1979, da han afdækkede en hel redeplads kendt som “Æggebjerget i Montana”.

Fire fund overrasker forskerne

Dna, celler og proteiner. Forskere påstår at have fundet rester af oprindeligt væv i fire forskellige dinosaurer – blandt andet dinosaurernes konge, T. rex.

Tyrannosaurus

• Fund: Blodkar med blodceller.
    • Hvor: Montana, USA.
    • Alder: 68 millioner år.
    • Maksimal længde: 13 meter.

Hypacrosaurus

• Fund: Kollagenprotein, celler og dna.
    • Hvor: Montana, USA.
    • Alder: 68 millioner år.

Brachylophosaurus

• Fund: Kollagenprotein.
    • Hvor: Montana, USA.
    • Alder: 80 millioner år.

Lufengosaurus

• Fund: Kollagenprotein.
    • Hvor: Yunnanprovinsen, Kina.
    • Alder: 195 millioner år.
    • Maksimal længde: 9 meter.

Kranierne blev skåret i tynde skiver og konserveret, og i 2020 gjorde forskerne nye opdagelser i det gamle fund.

De har sammenlignet fossilerne med kraniet fra en ung emu, og både gamle og nye kranier blev udsat for en række tests.

De blev først lagt i syrebad, så alt uorganisk materiale blev opløst, og derefter tilsatte forskerne såkaldte antistoffer, som normalt dannes af immunsystemet i kampen mod bakterier og virus.

Antistoffer findes i uendelig mange varianter, og hver af dem har den egenskab, at de kun – eller næsten kun – kan binde sig til en bestemt type protein.

Derfor bruges de i forskningen til at identificere, om et bestemt protein er til stede i en prøve.

Og i Mary Schweitzers forsøg viste antistofferne, at både emuen og fossilerne indeholdt spor af en bestemt type kollagen, som forekommer i brusk.

Forskerne mener, at brusk dækkede dele af ungernes baghoveder, hvor knogleplader efterhånden skulle gro sammen.

Og hvis brusken er bevaret, tegner det godt for bevaring af dna, for brusk er ikke så porøst som knogle, og derfor kan det måske fungere som en mere robust beholder til dna.

Dna deler forskerne

Omstridte fund af dna, proteiner og celler fra dinosaurer i millioner af år gamle fossiler har skabt røre i videnskabens verden. Ny forskning afslører, at fundene formentlig er noget helt andet end først antaget.

• © Alida M. Bailleul et al./NRS

Proteiner

• For: Knogler er fyldt med protein
      Antistoffer, som er rettet mod kollagenproteiner, binder sig til dinosaurknoglen. Og da bakterier ikke laver kollagen, må proteinerne stamme fra dinosauren selv.

• Imod: Test giver fejlagtige svar
      Metoden med antistoffer er upålidelig, fordi antistofferne også kan binde til mineraler som kalciumfosfat. Spor af kollagen kan desuden stamme fra mikroskopiske svampe.