Robot af knogler viser de første skridt på land

Vores tidligste forfædre var hurtigere til at tilpasse sig livet på land, end forskerne troede. Det afslører en robot, forskere har bygget af gamle knogler og nye minimotorer.

Tomislav Horvat & Kamilo Melo

Moderne robotteknologi kan nu vise os, hvordan en af vores meget tidlige forfædre bevægede sig rundt på Jorden.

Palæontologer har længe været i tvivl om, hvilken gangart de første såkaldte amnioter benyttede sig af.

Amnioter opstod for omkring 350 mio. år siden og er forfædre til både krybdyr, fugle og pattedyr. De adskiller sig fra padderne ved, at de ikke behøver at leve den første del af deres liv i vand, ligesom fx haletudser gør.

Forskere ved Humboldt University i Tyskland har foretaget CT-skanninger af et utrolig velbevaret fossil af amnioten Orobates pabsti, som levede for ca. 285 mio. år siden.

Et meget velbevaret fossil og fodspor af en såkaldt amniot hjalp forskerne til at gendanne dyrets skelet.