Tema

Din krop sladrer om fortiden

Blodige slåskampe har formet dine kindben. Forandringer i klimaet har dikteret bredden på dine næsebor. Og ændringer i kostvanerne for mere end 10.000 år siden kan høres på dit sprog i dag. Overalt på din krop findes spor fra dine forfædres drifter, nederlag og sejre. Og forskerne er først nu ved at afdække de dramatiske historier, der gemmer sig bag alt fra tykkelsen på dit pandeben til farven på dine øjne. Rejs med på rundtur i kroppen - og tilbage til en fjern fortid, hvor evnen til at få gåsehud kunne være forskellen mellem liv og død.

Ansigtet er dit stærkeste våben

Ansigtet er dit stærkeste våben

Dit ansigts primære formål er at manipulere dine medmennesker – sådan lyder en ny teori om ansigtets funktion. Andre holder fast i, at vores ansigtsudtryk i stedet afspejler vores inderste følelser. Nu er ny forskning endelig ved at løse ansigtets gåder.

15 Minutter

To madvarer har ændret vores sprog
Forskellen mellem tandsæt fra jæger-samler og bondekultur.
Sprog

To madvarer har ændret vores sprog

En markant ændring i vores forfædres kost for mere end 10.000 år siden kan stadig høres på vores sprog i dag. Sådan lyder konklusionen i en undersøgelse, der bl.a. bygger på computermodeller.

2 Minutter

Vi er meget mere neandertaler, end vi tror
Fortiden

Vi er meget mere neandertaler, end vi tror

I dag er vi de eneste mennesker på Jorden, men for få tusind år siden levede vores forfædre tæt sammen med andre menneskearter. Så tæt, at det kan ses i dine gener.

18 Minutter

Forskere løser gåden: Sådan erobrede mennesket kloden
Fortidsmennesker

Forskere løser gåden: Sådan erobrede mennesket kloden

Historien om menneskets udvikling er faldet fra hinanden – men en banebrydende teknik er på vej til at skrive en ny. Hidtil ukendt genetisk information fra vores forfædre afslører nu en gang for alle, hvor vi kommer fra, og hvordan vi erobrede kloden.

28 Minutter

Ny opdagelse: Arv fra neandertalere gør kvinder mere frugtbare
Neandertaler

Ny opdagelse: Arv fra neandertalere gør kvinder mere frugtbare

Et genetisk levn fra neandertalerne øger fertiliteten hos en overraskende stor andel af moderne kvinder. Opdagelsen kan være med til at mindske risikoen for ufrivillig abort.

4 Minutter

Hvad er gåsehud?
gåsehud vand

Hvad er gåsehud?

Både kulde, forskrækkelse og nydelse kan fremprovokere de små, hårde knopper på kroppen. Men hvorfor får vi gåsehud, og hvad gør den godt for?

3 Minutter

Evolutionen går også baglæns
Evolution

Evolutionen går også baglæns

Forskning viser, at evolution ikke kun er fremadrettet, men at dyr kan genvinde træk, som deres forfædre mistede for flere hundrede millioner år siden. Dermed springer evolution frem og tilbage i langt højere grad end tidligere troet. Og fænomenet kan endda også ses på mennesker.

15 Minutter