Fortiden - Egypten

Hemmeligt kammer fundet i Cheopspyramiden

Med avancerede scanninger og målinger af elementarpartikler er det lykkedes arkæologer at finde et hidtil ukendt hulrum i Cheopspyramiden. Det endnu uudforskede rum er på størrelse med et passagerfly.

Dybt inde i den mægtige Cheopspyramide har arkæologer gjort et sensationelt fund: Et hidtil ukendt hulrum, som er på størrelse med et Boeing 737 passagerfly.

Hulrummet blev fundet af to forskerhold fra Japan og Frankrig, som ved hjælp af en avanceret teknik har scannet den største pyramide i Giza.

Endnu ved forskerne ikke, hvad hulrummet indeholder, men det skal yderligere undersøgelser kaste lys over.

Myoner afslørede hulrum

Scanningerne er sket som led i projektet ScanPyramids, hvor arkæologer bevæbnet med partikeldetektorer gennem to år har undersøgt Cheopspyramiden.

Ved at bruge såkaldt myontomografi fandt de hulrummet.

Myoner er elementarpartikler, der dannes, når kosmisk stråling fra verdensrummet rammer Jordens atmosfære. Partiklerne går gennem bløde materialer som fx hud og væv men absorberes i et vist omfang af hårde genstande som sten.

Robot kan undersøge rummet

Under forsøget kunne forskerne spore høje koncentrationer af myoner bestemte steder under og ved siden af pyramiden – et tegn på, partiklerne var sluppet relativt uhindret gennem stenene pga. hulrum.

Næste skridt bliver, at undersøge hulrummet vha. andre metoder.

Et forslag er at bore et hul med en radius på 3 cm ind til hulrummet. Gennem det kan forskerne sende en lille flyvende robot med et påmonteret kamera ind i rummet.

Men det kræver, at de egyptiske myndigheder giver lov til at bore i den 4500 år gamle pyramide.